Smetanovo nábřeží se naposledy uzavřelo autům a proměnilo se v pěší zónu
Místo aut pěší zóna s bohatým kulturním programem, tak dnes popáté a naposledy vypadá pražské Smetanovo nábřeží. Projet tam můžou jen tramvaje. Metropole testuje, co uzavření vytíženého nábřeží udělá s dopravou ve městě, a také zjišťuje, co na opatření říkají samotní Pražané.
„U Vltavy, u řeky, s fantastickým výhledem na městské panorama – takových prostor na světě moc není, ani v Praze. Docela chápu snahy lidí, kteří tady chtějí aspoň někdy částečně omezit provoz tak, aby se tu lidé mohli pohybovat ve větším klidu a dívat se kolem sebe. Jsou tu nádherné domy, řeka a fantastické panorama,“ popisuje přednosti Smetanova nábřeží přímo na jednom z nejvytíženějších pražských tahů architekt Adam Gebrian.
Jednoznačnou nevýhodou je podle něj to, že se nábřeží používá jako tranzitní zóna. Magistrát teď hledá cestu, jak místu ulevit.
Pět sobot po sobě proto nábřeží uzavřel řidičům a auta vystřídal kulturní program. Kritici ale projektu vyčítají, že doprava kvůli tomu kolabovala jinde - nejvíc na Malé Straně.
„Pro Prahu je trochu komplikovaná skutečnost, že nemáme k dispozici dokončený okružně-radiální systém pro velkokapacitní dopravu. Jakékoliv uzavírky tak znamenají, že se bude doprava stěhovat do přilehlých oblastí. U Smetanova nábřeží počítáme s tím, že dojde k přetížení Malé Strany. Doprava je jako voda. Jestli někde omezíte průtok, jinde se zvedne hladina,“ říká dopravní specialista Petr Moos.
Každé dopravní řešení je podle něj třeba namodelovat a vyzkoušet. „Koneckonců i dnešní řešení je zkouškou. Určitě bude využito, až v Praze bude dobře fungovat městský a pražský okruh tak, aby k úlevám uvnitř města samotného,“ dodává Moos s tím, že pokud však bude Smetanovo nábřeží uzavřeno a dopravní situace se na Malé Straně nezmění, bude zvýšenou dopravou trpět především Karmelitská ulice a Malostranské náměstí.
„Praha 1 rozhodně usiluje o to, aby se zklidnilo centrum, nicméně žijeme v reálném světě a Praha 1 má dva tranzitní koridory – jeden prochází Karmelitskou na Malé Straně, jeho kapacita a vytěžitelnost je zhruba osm tisíc aut denně, a druhý je Smetanovo nábřeží se zhruba 11 tisíci auty. Když si to spočítáte a jednu část uzavřete, vystavíte tu druhou kolapsu,“ řekl v diskusním pořadu Českého rozhlasu starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký z TOP 09.
Vít Masare z iniciativy Automat, která se na akci podílí, tvrdí, že je možné najít kompromisní řešení.
„Můžeme hledat společně takový režim, kdy místní doprava, která je absolutně minimální, bude tou oblastí moct projíždět, ale dostaneme odtamtud na existující tranzitní komunikace ten tranzit. Ani my nechceme natrvalo zavřít Smetanovo nábřeží a vystavit tak Malou Stranu kolonám, které tam jsou pět dní v týdnu. Právě proto jsme rozjeli tento projekt, kterým jsme se pokusili dát všechny aktéry města, kteří o tom mají právo rozhodovat, na tu stejnou vlnu.“
Nábřeží je uzavřené od 8 hodin ráno. Dopravní omezení skončí v 10 hodin večer.