Smrtelných nehod cyklistů i v Česku ubývá
Čím víc jízdních kol na silnicích, tím bezpečnější provoz. Vyplývá to z průzkumu Evropské komise. Ačkoliv Česko na tom není v tomto směru nejlíp, i tady ubývá smrtelných úrazů.
Zatímco v roce 2000 zahynulo v tuzemsku 127 cyklistů, vloni jich bylo 50. Čerstvé statistiky uveřejnila dopravní policie a zástupci BESIPu, oddělení ministerstva dopravy.
Souvislost mezi počtem cyklistů na silnicí a jejich větší bezpečností potvrdil ředitel BESIPu, oddělení ministerstva dopravy, Roman Budský
„Je to tak, ale je třeba dodat, že ty silnice budou bezpečnější právě pro ty cyklisty. To znamená, pokud se bavíme o poměru kilometrů ujetých na jízdních kolech ve vztahu k celkovému počtu kilometrů ujetých všemi dopravními prostředky, tak ve státech, kde ten poměr je vysoký ve prospěch jízd na jízdním kole, tak paradoxně je velmi malý počet usmrcených cyklistů na ujetou miliardu vozokilometrů.“
„Tady hrajme prim třeba Holandsko, které má velmi příznivé výsledky, rovněž tak Dánsko, Švédsko a podobně,“ konstatoval Roman Budský ve Stalo se dnes.
Česko na tom ale úplně tak dobře není, ve srovnání s těmito státy, co se týká silnic přátelských pro cyklisty. Podle šéfa BESIPu ale v této otázce hrají také roli vztahy mezi lidmi a vztahy mezi účastníky silničního provozu.
„My samozřejmě víme, že máme určitým způsobem zastaralou infrastrukturu, máme třeba i ne úplně ideální vozový park, ale současně, s čím se dá velmi aktuálně pracovat a nemusí to stát až tak velké prostředky, jsou právě mezilidské vztahy a hodnotový systém účastníků silničního provozu. A my bychom se rádi v nadcházejícím období zaměřili právě tímto směrem,“ poznamenal Budský.
Pokud jde o přístup českých cyklistů k vlastní bezpečnosti, velmi disciplinovaní jsou v používání přileb. Jak ukázal průzkum agentury STEM, v Česku ji používá až 80 procent cyklistů.
„Ta přilba výrazně snižuje zranění hlavy, zranění mozku až o 85 procent. Na druhou stranu třeba máme problémy s viditelností cyklistů, kteří tuto problematiku podceňují. Bohužel se začínají objevovat nešvary, jako je třeba používání sluchátek s reprodukovanou hudbou za jízdy, jízda v pelotonu, bohužel samozřejmě přetrvává alkohol,“ dodal ředitel BESIPu.