Sněmovna pustila zákony o referendu do druhého čtení

Poslanci v prvním čtení podpořili vládní i senátní návrh ústavních zákonů o referendu. Zatímco vládní norma počítá s referendy k zásadním otázkám vnitřní nebo zahraniční politiky obecně, senátní návrh předpokládá jen lidové hlasování o vstupu České republiky do Evropské unie. Oběma normami se teď bude zabývat ústavně-právní výbor.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Poslanecká sněmovna

Poslanecká sněmovna | Foto: Jan Rosenauer

Vládní návrh zákona o referendu počítá na rozdíl od senátní verze s vyhlášením lidového hlasování nejen v případě vstupu České republiky do Evropské unie. Podmínky nutné pro vyhlášení referenda řekla Radiožurnálu předsedkyně ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny, sociální demokratka Jitka Kupčová. "U toho obecného referenda by referendum vyhlašoval prezident republiky, návrh by dávala vláda, poslanecká sněmovna, senát nebo 300 tisíc občanů."

Vládní návrh o obecném referendu podpořili poslanci ČSSD, KSČM a také lidovci. Předseda zahraničního výboru sněmovny, sociální demokrat Lubomír Zaorálek proto věří, že vládní předloha má tentokrát v dolní komoře šanci. "Já pořád věřím, že se obecný zákon o referendu podaří schválit. Vlastně tady už delší dobu opakujeme argumenty, proč si myslíme, že potřebujeme v tomto dostát ústavě a podobný zákon konečně přijmout."

Sněmovna částečně uvolnila podmínky pro dovoz ojetých automobilů. V rámci novely zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích ale nepřijala ustanovení, které umožňovalo dovážet auta stará až osm let. Proti prodloužení této lhůty z nynějších pěti let se postavil ministr dopravy a spojů Jaromír Schling. Prohlásil, že v případě přijetí takové úpravy by se z České republiky stalo vrakoviště Evropy. Podmínky dovozu ojetin byly v září jablkem sváru mezi dovozci a resortem dopravy. Tuto problematiku se potom snažili řešit poslanci z podvýboru pro dopravu se zástupci ministerstva dopravy a spojů a šéfem Sdružení dovozců Janem Slawischem.

Řidiči profesionálové budou přezkušováni pouze jednou za tři roky. Školit se ale budou muset každý rok. Vyplývá to z novely zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, kterou schválila sněmovna. V rámci novely poslanci dále stanovili, že pokud bude mít vozidlo Státní technickou kontrolu, tak už nemusí procházet evidenční kontrolou. Sněmovna také uvolnila podmínky pro dovoz ojetých automobilů. Někteří zákonodárci chtěli umožnit dovoz aut starých až osm let. Ministr dopravy Jaromír Schling však prosadil, aby zůstala lhůta pět let.

Markéta Kaclová, Marika Táborská, Jaroslav Mareš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme