Sněmovna zamítla prezidentské veto zákona o ochraně ovzduší

Nízkoemisní zóny, omezení výroby u velkých znečišťovatelů nebo možnost jízdy zdarma po zpoplatněných silnicích. To jsou protismogová opatření, která znovu v novele zákona o ochraně ovzduší podpořili poslanci. Nový zákon ale před časem vetoval prezident Václav Klaus.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Špatné rozptylové podmínky (ilustr. foto)

Špatné rozptylové podmínky (ilustr. foto) | Foto: F. Tichý

Sněmovna dnes veto přehlasovala. Podle hlavy státu novela životnímu prostředí nepomůže. Své rozhodnutí odůvodnil i tím, že nástroje, které mají dosažení tohoto cíle přinést, tedy nízkoemisní zóny a omezení výroby, zhorší prostředí právní a podnikatelské.

Poslankyně KSČM Kateřina Konečná má stejný názor jako prezident republiky. Navíc kritizuje i to, že podle zákona nebudou muset například Ostravané platit za městské dálnice pouze ve smogových obdobích.

Přehrát

00:00 / 00:00

Náměstek ostravského primátora Dalibor Madej a poslankyně Kateřina Konečná mluví o zákonu o ochraně ovzduší ve Stalo se dnes na Radiožurnálu.mp3

„Zpoplatnění dálnice pouze ve smogových situacích mi připadá pro občany Ostravy jako neuvěřitelná urážka. Občané Brna a Prahy můžou mít nezpoplatněné dálnice po celý rok,“ říká Kateřina Konečná. „Vůbec nic to nevyřeší,“ dodává. Poslanci České republiky, kteří tento zákon schválili, podle ní ukázali obyvatelům Ostravy, že pro ně nejsou rovnými občany před zákonem.

Ministr životního prostředí za ODS Tomáš Chalupa uvedl, že o významech zákona pro města probíhají intenzivní jednání s ministerstvem dopravy. „Zejména pro ta, která mají problémy po celý rok,“ říká Chalupa. „Co by to znamenalo pro státní kasu a co by to znamenalo pro ta města, jestli by to pomohlo nebo nepomohlo,“ doplňuje ministr.

„Dnes už vítám každou možnost jak zlepšit ovzduší, zvlášť v dobách inverze. Pro Ostravu jako takovou je důležitá věc, že nebude zpoplatněna dálnice v dobách inverze nebo smogových situací. Dlouho jsme o to usilovali a je to tady, tak to jsem rád, protož část dopravy, která vjíždí do centra, se odkloní přes dálnici,“ říká náměstek ostravského primátora Dalibor Madej.

Dodal, že je o něco skeptičtější pokud jde o nízkoemisní zóny, protože teprve nyní odborníci řeší, zda budou vytvořeny. Kateřina Konečná se domnívá, že nízkoemisní zóny v Ostravě jsou nerealizovatelné.

Věra Pfeifferová, Veronika Sedláčková, Eva Presová, Martina Maňasová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme