Sněmovní výbor se zabývá zákazem přívěsných vozíků za kolo

Novela silničního zákona, kterou se dnes zabývá hospodářský a zdravotní výbor sněmovny, chce odbourat zákaz používání přívěsných vozíků za kolo. Zatím to ale vypadá, že zastánci rodičů sportujících s dětmi mají i hodně kritiků.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

cyklovozík, ilustrační foto | Foto: Jan Rosenauer

V Česku si koupilo vozík za kolo už 13 tisíc lidí, pokud ovšem do něj naloží své dítě a vyrazí na cyklostezku nebo na silnici, hrozí jim pokuta.

„Rodiče, kteří chtějí se svými dětmi trávit čas aktivně, třeba projížďkou na kole, narážejí v Česku na omezení. Vozit děti v přívěsném vozíku za kolem je totiž proti platným zákonům. Za rodinný cyklovýlet hrozí dokonce pokuta, a to až ve výši 2 tisíce korun,“ upozornila ve Sněmovně spoluautorka návrhu Jana Kaslová z TOP 09.

Přehrát

00:00 / 00:00

Názory pro i proti cyklovozíkům posbírala redaktorka Lucie Husárová

Už při prvním projednávání návrhu, který by ulevil cyklistům s dětmi, se ve sněmovně strhla velká debata. Například Kaslové stranický kolega Rom Kostřica, který je profesí lékař, je přesvědčen, že děti do přívěsného vozíku ani do cyklosedačky nepatří:

„Já mám představu, že zdraví a život dítěte jsou to nejdůležitější, co vůbec máme. Znám tragické případy, které se staly, ať už to bylo na kole nebo kdekoli jinde.“

Výhrady má například i litoměřická dětská lékařka Olga Roškotová. „Pokud ano, tak jedině mimo silniční provoz, to znamená na cyklostezkách a soukromých pozemcích. Třeba se mi nelíbí, že je dítě za rodičem. Děti mají rády bezpečí, jistotu a objetí rodičů a takhle jsou tam pasivně,“ tvrdí.

Zastánci bojují za neomezené povolení cyklovozíků

Některým rodičům, kteří jsou o bezpečnosti cyklovozíků přesvědčeni, se zákaz nelíbí a sepsali petici. Poukazují i na to, že například v Rakousku nebo Německu se běžně používají.

„Žádoucí je, aby vozíky byly povoleny v podstatě všude tam, kam smí jízdní kolo. Cesta, kterou se v Evropě udává bezpečnost silničního provozu, je taková, že se každý nemusí víc a víc chránit, ale spíš aby ty dopravní prostředky, které nebezpeční vytvářejí – tedy hlavně automobily – působily méně škody. Takže se dělají zklidnění komunikací, snižují se rychlosti ve městě a tak dále, ale rozhodně se nezakazují vozíky za kolo,“ shrnuje za všechny Vratislav Filler ze sdružení Automat.

Jestli sněmovna vyjde jejich přání vstříc třeba už pro příští cyklistickou sezonu, nebo naopak zákaz potvrdí, může být jasné za několik týdnů.

Lucie Husárová 1, Lucie Maňourová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme