SOS chystá hromadnou žalobu na ČSOB kvůli poplatkům
Sdružení obrany spotřebitelů vyzývá klienty Československé obchodní banky, aby se zapojili do hromadné žaloby proti této bance. Finanční dům si totiž podle sdružení účtuje vysoké poplatky za některé služby, a to i ty, které klienti nevyužívají. Lidé mají posílat svoje podněty do 2. prosince.
Na Sdružení obrany spotřebitelů se v posledním roce obrací čím dál víc lidí, kteří nejsou spokojeni se službami českých bank. Nejvíc stížností přišlo právě na ČSOB, proto se sdružení rozhodlo banku zažalovat.
Důvody žaloby vysvětlil místopředseda SOS David Šmejkal: "Je to hlavně poplatek za neoprávněnou reklamaci při používání platebních karet, dále je to poplatek za neadresné služby, to znamená služby, které nemají svůj konkrétní základ, a základní poplatek za vedení účtu, případně za zrušení účtu."
Klientům, kteří se budou chtít domoci svých peněz za tyto poplatky, sdružení zprostředkuje podání žaloby prostřednictvím právní kanceláře. Všechny žaloby se pak zřejmě nakonec spojí do jednoho soudního řízení. SOS odhaduje, že v případě úspěchu žaloby by každý z klientů ČSOB mohl získat po odečtení soudních poplatků něco kolem tisícikoruny.
SOS na základě četných stížností klientů banku oslovilo už v květnu. Pokusy o jednání ale ČSOB podle zástupců sdružení odmítla. V písemném vyjádření pouze uvedla, že poplatková politika banky je věcí jejího obchodního rozhodnutí.
Mluvčí ČSOB Milan Tománek výzvu sdružení k žalobám kategoricky odmítá. "Stížnost, pocit, to je báječné mít, ale to ještě neznamená, že bylo porušeno právo. Sdružení na obranu spotřebitelů ani nikdo jiný relevantní nikdy dosud neřekl důvod, proč by měl být třeba poplatek za vedení účtu a zasílání výpisů protiprávní," řekl Tománek.
Kvůli vysokým poplatkům kritizuje banky také ministerstvo financí. Připravilo například několik regulačních opatření, kterými chce posílit postavení bankovních klientů. Po rostoucím tlaku dokonce některé banky přistoupily ke zrušení některých kritizovaných poplatků.