Šotoušské štěstí. Ozubnicové tyče legendární zubačky nabízí Správa železnic, postupně je nahrazuje novými

O díly z unikátní ozubnicové tratě Tanvald - Kořenov v Jizerských horách mají zájem železniční nadšenci i muzea. Na dotaz ČTK to uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Tanvald Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Poslední jízda historického vlaku před velkou rekonstrukcí železniční tratě se uskutečnila 12. dubna 2025.

Poslední jízda historického vlaku před velkou rekonstrukcí železniční tratě se uskutečnila 12. dubna 2025. | Foto: Radek Petrášek / ČTK | Zdroj: Profimedia

Jediná ozubnicová trať v Česku se od jara rekonstruuje, původní ozubnici z počátku 20. století, která pomáhá vlakům překonat příkré stoupání, postupně nahrazuje nová.

Správa železnic nabízí historické, zhruba třímetrové ozubnicové tyče z trati Tanvald - Kořenov po 1000 korunách. Začaly se nabízet letos v červnu, zájem mají fanoušci i muzea.

„Do konce srpna evidujeme 174 uzavřených smluv, 107 kupujících a 263 převzatých tyčí. Část tyčí putovala do sbírek Národního technického muzea, Muzea SŽ, Muzea zubačky v Kořenově a Muzea v Dolní Lipce,“ doplnila Nela Friebová.

Ozubnicová trať Tanvald - Harrachov | Foto: Martin Hurin | Zdroj: Profimedia

Trať rekordmanka

Trať z Tanvaldu do Kořenova je nejstrmější železnicí v České republice a jednou z posledních normálně rozchodných ozubnicových železnic v Evropě. Jezdí se na ní od 30. června 1902.

Dvanáctikilometrová trať je kulturní památkou, na třech úsecích jsou uprostřed koleje ozubnice, které pomáhají lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile.

V roce 1997 chtěly České dráhy osobní dopravu na trati kvůli vysoké ztrátovosti zastavit, díky protestům veřejnosti se ale podařilo provoz zachovat.

Legendární zubačka jezdí na nejstrmější železniční trati v Česku. Snímek je z oslav 120. výročí zahájení provozu | Foto: Ota Bartovský / MAFRA | Zdroj: Profimedia

Unikátní železnice byla v havarijním stavu, její obnovu připravovala Správa železnic několik let. Rekonstrukce přijde na 447 milionů korun.

Součástí rekonstrukce trati, na kterou získala Správa železnic dotaci z evropských fondů, je revitalizace ozubnice v mezistaničních úsecích a její opětovná instalace v Dolním Polubném.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme