Šotoušské štěstí. Ozubnicové tyče legendární zubačky nabízí Správa železnic, postupně je nahrazuje novými
O díly z unikátní ozubnicové tratě Tanvald - Kořenov v Jizerských horách mají zájem železniční nadšenci i muzea. Na dotaz ČTK to uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.
Jediná ozubnicová trať v Česku se od jara rekonstruuje, původní ozubnici z počátku 20. století, která pomáhá vlakům překonat příkré stoupání, postupně nahrazuje nová.
Správa železnic nabízí historické, zhruba třímetrové ozubnicové tyče z trati Tanvald - Kořenov po 1000 korunách. Začaly se nabízet letos v červnu, zájem mají fanoušci i muzea.
„Do konce srpna evidujeme 174 uzavřených smluv, 107 kupujících a 263 převzatých tyčí. Část tyčí putovala do sbírek Národního technického muzea, Muzea SŽ, Muzea zubačky v Kořenově a Muzea v Dolní Lipce,“ doplnila Nela Friebová.
Trať rekordmanka
Trať z Tanvaldu do Kořenova je nejstrmější železnicí v České republice a jednou z posledních normálně rozchodných ozubnicových železnic v Evropě. Jezdí se na ní od 30. června 1902.
Dvanáctikilometrová trať je kulturní památkou, na třech úsecích jsou uprostřed koleje ozubnice, které pomáhají lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile.
V roce 1997 chtěly České dráhy osobní dopravu na trati kvůli vysoké ztrátovosti zastavit, díky protestům veřejnosti se ale podařilo provoz zachovat.
Unikátní železnice byla v havarijním stavu, její obnovu připravovala Správa železnic několik let. Rekonstrukce přijde na 447 milionů korun.
Součástí rekonstrukce trati, na kterou získala Správa železnic dotaci z evropských fondů, je revitalizace ozubnice v mezistaničních úsecích a její opětovná instalace v Dolním Polubném.
