Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost proti vymezení koridoru středočeského úseku D3

Nejvyšší správní soud (NSS) koncem listopadu zamítl kasační stížnost spolku Krajina 2000 a obce Okrouhlo proti vymezení koridoru budoucího středočeského úseku dálnice D3. Na verdikt upozornil server Zdopravy.cz. Připravovaná trasa dálnice na jih Čech přes Posázaví má řadu kritiků. Spolek Alternativa středočeské D3 v tiskové zprávě zaslané ČTK uvedl, že verdikt soudu nesouvisí s celkovým schvalovacím procesem k dálnici.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nedokončená dálnice D3

Nedokončená dálnice D3 | Foto: Václav Pancer | Zdroj: ČTK

Podle ministerstva dopravy je ale rozhodnutím soudu umístění dálnice definitivně zaneseno v rámci Zásad územního rozvoje Středočeského kraje v tzv. západním koridoru, a zásady už není možné nijak napadnout.

Důsledek kauzy Rath? Konkurence zpochybňuje reference Metrostav Infrastructure, stavba D3 stojí

Číst článek

Odpůrcům vadí, že D3 povede turisticky atraktivním Posázavím. Doporučují spíše zvýšit kapacitu silnice I/3 a vybudovat obchvaty měst. Ministerstvo dopravy v minulosti namítalo, že zvolená trasa povede méně zalidněnými oblastmi, což by mělo způsobit méně problémů v zastavěných aglomeracích.

Stavbu dálnice D3 ve vymezeném území přes Posázaví bude podle ministerstva možné zahájit až po roce 2025. „Ministerstvo dopravy jednoznačně preferuje pokračování přípravy v západním koridoru v souladu s platně zaneseným koridorem v rámci Zásad územního rozvoje Středočeského kraje i vydaným stanoviskem EIA a cestou Ředitelství silnic a dálnic bude činit všechny kroky tak, aby mohlo být rozběhnuto plné územní řízení v co nejdříve,“ řekl v pátek mluvčí resortu František Jemelka.

Příliš široký koridor

Kritici se v minulosti u Krajského soudu v Praze domáhali zrušení aktualizovaných Zásad územního rozvoje Středočeského kraje, které krajští zastupitelé schválili v roce 2015. Tento dokument vymezuje koridor pro výstavbu středočeského úseku D3 a s ní související Václavické spojky, jež má k dálnici přivést dopravu z Benešova.

Ředitelství dálnic chce vyvlastnit pozemky pro D3 u Tábora. Majitelé odmítli nové návrhy na odškodné

Číst článek

Zásady územního rozvoje jsou závazným dokumentem pro obce, které mají na jejich základě koridor zapracovat do svých územních plánů. Ředitelství silnic a dálnic díky dokumentu mohlo pokračovat v přípravě projektové dokumentace.

Odpůrci nesouhlasili s územním vymezením koridorů D3 a Václavické spojky, argumentovali například příliš široce vymezeným koridorem nebo nepřesnými výkresy.

Krajský soud jim ale v roce 2018 nevyhověl a neúspěšná byla i kasační stížnost. Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že není důvodná a zamítl ji, čímž potvrdil platnost aktualizovaných zásad územního rozvoje. Opravné prostředky nejsou přípustné.

Alternativa středočeské D3 uvedla, že rozsudek nesouvisí se schvalovacím procesem projektu dálnice, ale vztahuje se výlučně k platnosti koridoru zaneseného v dokumentaci Středočeského kraje. Podle spolku to neznamená, že je v zásadách územního rozvoje umístěna trasa dálnice a jde jen o koridor.

D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Zatímco v jižních Čechách se stavělo, ve středních Čechách je schvalovací proces stále na začátku. Středočeská část má měřit 60 kilometrů. Koridor dálnice má být tvořen pěti úseky: Praha-Jílové, Jílové-Hostěradice, Hostěradice-Václavice, Václavice-Voračice a Voračice-Nová Hospoda.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme