Soud o odměny pro Kleslovou. České dráhy musely říct, co pro ně za 40 tisíc měsíčně dělala

Celkem 40 000 korun měsíčně dostávala v minulosti Radmila Kleslová (ANO) od Českých drah. Stále ale není jasné, za co konkrétně. Dráhy to neupřesnily ani poté, co letos v dubnu prohrály soud. Omezily se na vyjádření, že desítky tisíc posílaly bývalé starostce Prahy 10 za „právní porady, konzultace, posouzení a výklady norem“. Spolek, který o informace žádal, to ale považuje za nedostatečnou odpověď a chystá další právní kroky.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Bývalá starostka Prahy 10 za hnutí ANO Radmila Kleslová. | Foto: ČTK | Zdroj: ČTK

„Postup při odložení věci znamenal takové porušení ustanovení o řízení před správním orgánem, jež mohlo mít za následek nezákonné rozhodnutí o věci samé,“ stojí v dubnovém rozhodnutí Městského soudu v Praze, které má server iROZHLAS.cz k dispozici.

Senát pod vedením soudce Jana Ryby zároveň Českým drahám nařídil, aby se žádostí o informace - tedy, co přesně pro státního dopravce vykonávala politička Radmila Kleslová - zabýval znovu. Důvod? „Soud bez jednání zrušil napadené rozhodnutí pro vady řízení,“ stojí v rozsudku.

Kolik a za co

„Jaké konkrétní úkony právní služby činila advokátka JUDr. Radmila Kleslová pro povinnou osobu v kalendářním roce 2014 a jakou smluvní odměnu za tuto činnost obdržela?“

Žádost podle zákona o svobodném přístupu k informacím podal spolek s názvem DI, který se zabývá vymáháním práva na informace, už v lednu 2015.

Prostřednictvím svého předsedy, právníka a brněnského zastupitele Michala Kincla (TOP 09) se spolek zeptal, jaké konkrétní služby poskytovala v letech 2011 až 2015 Radmila Kleslová Českým drahám (viz box vpravo). A v neposlední řadě také, jakou odměnu za to tehdejší starostka Prahy 10 dostávala.

Pro připomenutí: média tehdy spekulovala, že Kleslová od Českých drah pobírala zhruba 40 tisíc korun měsíčně. I tehdy se státní dopravce omezil na vyjádření, že si ji platí za legislativní analýzy. Nebylo to přitom jediné angažmá, které Kleslová v tu dobu v podnicích se státní účastí měla (viz box Přivýdělky Radmily Kleslové).

Radmila Kleslová, nová starostka Prahy 10 | Foto: ČTK

Kinclovu žádost ale České dráhy v roce 2015 odmítly, informace neposkytly a jeho odvolání v březnu 2015 nakonec zamítly. Proto spolek DI podal žalobu, o které pražský městský soud rozhodl až letos v dubnu.

Jako chytrá horákyně

„Tam, kde se něco obstrukčně tají, existuje patrně i důvod tohoto postupu, přičemž tento důvod může být i protiprávní. Obdobná situace nastala i v případě Českých drah, kdy předem nedávalo smyslu tajit odměnu a činnost advokátky Kleslové. Původní argument Českých drah o mlčenlivosti advokáta nemohl obstát, neboť o tuto informaci nebyl žádán advokát, ale přímo České dráhy. Tento argument byl ryze účelový,“ popsal důvody žaloby Kincl.

Přivýdělky Radmily Kleslové

Radmila Kleslová byla v únoru 2015 zvolena místopředsedkyní hnutí ANO, v září ale na funkci rezignovala. Tehdy se totiž provalilo, že politička pracuje pro několik státních podniků za vysoké finanční odměny. V lednu 2016 pak rezignovala na funkci starostky na Praze 10, a to z údajného porušování koaliční smlouvy ostatními stranami. Pro polostátního elektrárenského giganta ČEZ vykonávala "poradenské služby" o legislativních i nelegislativních návrzích české vlády a parlamentu. Měsíčně za to od elektrárenského gigantu dostávala sto tisíc korun. Za obdobnou činnost - tedy monitoring legislativy pak Kleslová pobírala podle deníku Aktuálně.cz šestnáct tisíc korun měsíčně od pražského dopravního podniku. Dále 95 tisíc měsíčně dostávala od Správy železniční dopravní cesty.

Když pak soud Českým drahám nařídil, aby kvůli procesním chybám věc znovu projednaly, státní dopravce otočil. Oproti původně zamítavému rozhodnutí Kinclovi informace nakonec poslaly.

Z poskytnuté odpovědi, kterou má server iROZHLAS.cz k dispozici, vyplývá že Kleslová od státní firmy brala skutečně 40 000 korun měsíčně. Obecnější už ale byla odpověď drah na Kinclův dotaz, za „jaké konkrétní“ služby Kleslová tuto sumu inkasovala.

„Advokátka (Kleslová) poskytovala právní poradenství pro potřeby klienta, a to ve formě právních porad, konzultací, zpracování právních posouzení a výkladů norem z oblasti hospodářské, obchodní atd., a dále byla povinna jednou měsíčně poskytovat právní analýzu zákonů aktuálně projednávaných ve sněmovně a Senátu se zaměřením na činnost ČD,“ stojí v odpovědi na žádost o informace.

České dráhy tvrdí, že písemné podklady k práci Kleslové mají k dispozici. Poskytnout je ale nemohou. „Jsou určeny pro interní potřebu ČD,“ vysvětlil serveru iROZHLAS.cz stručně mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Advokátní tajemství

Podle právníka Kincla je ale odpověď nedostatečná, protože nezodpovídá jeho dotaz z info žádosti.

„České dráhy poskytly informaci způsobem chytré horákyně, tedy bez uvedení konkrétních úkonů, nelze provést kontrolu nakládání s veřejnými prostředky, což bylo účelem žádosti,“ popsal Kincl a takový postup označil za účelový. „Spolek DI připravuje další právní kroky.“

ČEZ platí místopředsedkyni ANO Kleslové 100 tisíc měsíčně, uvádí server Neovlivní

Číst článek

'Šikanózní kampaň'

Podobně svou práci pro České dráhy nechce komentovat ani sama Kleslová. Bývalá starostka desáté městské části se dnes věnuje advokátní praxi a při odpovědi na dotaz se odkazuje na advokátní tajemství.

„Ze zákona se advokát nesmí vyjadřovat ke svým klientům, nesmí ani sdělovat, kdo je jeho klient, jakou činnost pro něj vykonává,“ uvedla Kleslová pro server iROZHLAS.cz s tím, že celou věc považuje za „šikanózní kampaň“ na její osobu.

Připomněla, že její angažmá ve státních podnicích prověřovala i policie. „Trestní oznámení bylo odloženo s tím, že policie neshledala nic, aby bylo rozhodnuto jinak než odložením. Že to policie prošetřila, je dostatečným důkazem toho, že k žádnému porušení nedošlo,“ uzavřela Kleslová. Už v minulosti odmítla, že by se jednalo o střet zájmů.

Hana Mazancová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme