Soud odložil verdikt nad řidičem od Nažidel o týden
Ani po pěti dnech hlavního líčení neskončil soud s řidičem Neoplanu, při jehož nehodě v březnu u Nažidel na Českokrumlovsku zemřelo devatenáct lidí. Soudkyně Otília Hrehová se rozhodla ponechat senátu lhůtu na rozmyšlenou a zvážit ještě pečlivě všechny důkazy. Rozsudek bude vyhlášen příští pátek v Českém Krumlově.
Podle Hrehové jde o velmi výjimečný případ, a proto se senát rozhodl ponechat si na zvážení všech důkazů lhůtu. "Senát ještě věc zrekapituluje, zejména důkazy, které byly probrány před soudem, a právě z důvodu, že se jedná o velice závažnou věc se senát usnesl na tom, že si lhůtu bere," uvedla soudkyně.
Hrehová uzavřela dokazování přesto, že se obhájce řidiče Zdeněk Ptáček v závěrečné řeči snažil zpochybnit zjištění expertů, kteří zkoumali technický stav autobusu a komunikace, a navrhoval, aby soud nechal autobus a celou událost posoudit dalším znaleckým ústavem nebo zbavil jeho mandanta viny.
Státní zástupkyně naopak předvedené důkazy považuje za dostatečné a požadovala pro Pavla Krbce nepodmíněný trest při horní hranici sazby, která je deset let, a zákaz řízení motorového vozidla. Podle ní znalecké výpovědi i posudky jasně dokazují, že Krbec jel před nehodou rychle a na autobuse nebyly žádné technické nedostatky. Poukázala také na to, že řidič musel vědět, že autobus měl vypojený omezovač rychlosti.
Pětidenní přelíčení se odehrávalo v budově krajského soudu v Českých Budějovicích, protože českokrumlovský soud nemá dostatečně velkou jednací místnost. Lavice diváků totiž obsadilo více než pět desítek účastníků tragického zájezdu a pozůstalých. Práva na poslední slovo se dnes zřekli, všichni však chtějí přijet i příští týden do Krumlova.
Obžalovaný řidič od začátku líčení u soudu chyběl. V dopise senátu se omluvil kvůli svému špatnému psychickému stavu a výslovně uvedl, že souhlasí s tím, aby se hlavní líčení konalo v jeho nepřítomnosti. Krbec tvrdí, že je na něj pořádán hon skupinou pozůstalých, kteří ho na internetových stránkách označují za vraha.
Stránky www.autobus2003.info spravuje Karel Hartl, jemuž v autobuse zemřel syn Viktor. Radiožurnálu dnes řekl, že důvody odkladu vynesení rozsudku chápe. "Soud musí mít veškeré podklady stoprocentně zjištěny, aby nedošlo ke zpochybnění," uvedl.
Při havárii, jež byla jednou z nejtragičtějších v historii země, zahynulo na místě 17 lidí, další dva při převozu do nemocnice. Nehoda si vyžádala 34 zraněných, z toho deset vážně. V autobusu cestovali členové plaveckého oddílu Slovan Karlovy Vary, kteří se vraceli z lyžařského zájezdu do Alp. Většina obětí seděla v horním patře autobusu.
Expertizy ukazují, že v nebezpečném a nepřehledném místě silnice u Nažidel jel patrový Neoplan v kritickém okamžiku rychlostí 118 kilometrů za hodinu, což jej činilo téměř neovladatelným. Krbec se také podle obžaloby dostatečně nevěnoval řízení. Autobus sjel na nezpevněnou pravou krajnici vozovky, když pak Krbec strhnul řízení do protisměru, zřítil ze sedmimetrového svahu.
Během vyšetřování se navíc ukázalo, že Krbec řídil autobus neoprávněně. Před dopravní nehodou podle policie připsal do osvědčení o profesní způsobilosti řidiče písmeno D, čímž měl splnit zákonnou povinnost pro přepravu více než devíti cestujících.