Soudcům se zřejmě zvýší platy. Cestu otevřel Ústavní soud
Soudci pravděpodobně dosáhnou zvýšení platů. Ústavní soud zrušil platovou základnu pro roky 2012 až 2014 ve výši téměř 57 tisíc korun. Od této částky se konkrétní příjmy odvozovaly na základě funkcí a odpracovaných let. Záložní výpočtový koeficient ve výši dvou a půl násobku průměrného platu státních zaměstnanců soud ponechal v zákoně jen do konce letošního roku.
Zákonodárci tak musejí do té doby přijmout novou úpravu soudcovských platů. Ústavní soud totiž neřeší přesnou výši příjmů.Jde o další z řady nálezů, kterými se Ústavní soud postavil proti zásahům do hmotného zabezpečení soudců. Sami soudci Ústavního soudu jsou ovšem odměňováni podle jiných pravidel.
Ivo Pospíšil z Ústavního soudu rozhodnutí vysvětluje tím, že příjem soudců by měl být stabilní jako jedna z pojistek nezávislosti soudce:
Prezident Soudcovské unie Tomáš Lichovník je s rozhodnutím Ústavního soudu spokojen
„Ústavní soud vyšel ze své předchozí judikatury, kdy vymezil nějaké hranice pro stanovování platů soudců. V daném případě Ústavní soud zhodnotil, že zatímco platy ve veřejné sféře obecně stále rostou i přes deklarované nominální snižování, tak platy soudců podléhají nestále restrikcím.“
Rozhodnutí Ústavního soudu vítá prezident Soudcovské unie Tomáš Lichovník. Pozitivně hodnotí především to, že soud rozhoduje už řadu let prakticky stejně.
„A opět tedy politikům říká, že soudcovské platy se nemohou hýbat každý rok, nemohou se stát vlastně nějakým politikem, se kterým se kalkuluje před volbami, kdy je potřeba se zalíbit a snížit platy. Je škoda, že politici bohužel neposlouchají to, co jim Ústavní soud vzkazuje, a proto dochází téměř každý rok k tomu,že se soudci musí obrátit na Ústavní soud proto, aby ochránil jejich práva,“ upozorňuje.
Soudci chtějí trojnásobek
Zatímco v letošním roce se tedy platy soudců nebudou zásadně lišit, podle Lichovníka je teď nutné vyjednat s vládou a parlamentem, jaká základna by měla být stanovena od příštího roku. Soudci by se nejraději řídili předchozí právní úpravou z roku 2003, která platovou základnu definovala jako trojnásobek průměrného platu státních zaměstnanců.
Takováto platová základna zajišťuje, myslí si Lichovník, že platy soudců a státních zástupců kopírují vývoj platů v nepodnikatelské sféře. „To je poměrně dobře vymyšlený princip, bohužel politici mu nedali příliš prostoru k tomu, aby se projevil, protože většinou do toho zákona zasahovali,“ říká.
Dodává, že platovým restrikcím se soudci z principu nebrání, zatím k nim ale prý docházelo bez ohledu na to, zda nastal hospodářský pokles, anebo růst: „Soudci nežijí ve vzduchoprázdnu, určitě ne, takže tady je potřeba počítat i s tím, jaká je situace v hospodářství, jaká je situace ve státě. Ale má-li být do těch platů nějakým způsobem zasaženo, pak to musí být opravdu velmi, velmi důkladně odůvodněno.“