Soukromé hovory v práci - kdo je zaplatí?

Firmy se stále častěji zajímají, kam volají jejich zaměstnanci. Někteří zaměstnanci totiž zneužívali služebních telefonů k vyřizování osobních záležitostí a firmy pak musely platit vysoké částky za telefony. V případě, že množství hovorů překročí únosnou mez, požadují náhradu škody. Postižení ale často říkají, že na to zaměstnavatel nemá právo. Problém totiž neřeší žádná norma.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

telefon | Foto: Jan Rosenauer

Podnikatelé kvůli soukromým hovorům zaměstnanců měsíčně přicházejí o tisíce korun. "Když si necháme udělat výpisy, tak to na jedné telefonní lince třeba dělá dva tisíce korun," stěžuje si majitel středně velké montážní firmy z Brna Ladislav Ungr. A přiznává, že ani objednané výpisy věc neřeší. "Je nám jasné, že ne vše jsme schopni podchytit, ale alespoň něco, aby si zaměstnanci uvědomili, že i toto jejich telefonování někdo zaplatit musí," dodává.

Problémem se nezabývá ani žádná speciální norma. Podle právničky Českomoravské konfederace odborových svazů Zdeny Kyndlové je ale věc ošetřena. Soukromé hovory z firemních telefonů totiž řeší zákoník práce. "Ukládá každému zaměstnanci povinnost řádně hospodařit s prostředky svěřenými jim zaměstnavatelem a střežit a ochraňovat majetek zaměstnavatele před poškozením, ztrátou, zničením a zneužitím," cituje Zdena Kyndlová.

Právnička proto doporučuje řešit sokromé hovory zaměstnanců speciálním ustanovením pracovního řádu nebo zavedením limitů. Princip je jednoduchý - překročí-li zaměstnanec ať už z firemního mobilu nebo pevné linky dohodnutou částku, platí. Taková domluva je výhodná pro obě strany. Firma může dopředu odhadnou, kolik utratí za telefony, zaměstnanec zase ví, co si může dovolit.

Dušan Valenta, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme