Soukromé hovory v práci - kdo je zaplatí?
Firmy se stále častěji zajímají, kam volají jejich zaměstnanci. Někteří zaměstnanci totiž zneužívali služebních telefonů k vyřizování osobních záležitostí a firmy pak musely platit vysoké částky za telefony. V případě, že množství hovorů překročí únosnou mez, požadují náhradu škody. Postižení ale často říkají, že na to zaměstnavatel nemá právo. Problém totiž neřeší žádná norma.
Podnikatelé kvůli soukromým hovorům zaměstnanců měsíčně přicházejí o tisíce korun. "Když si necháme udělat výpisy, tak to na jedné telefonní lince třeba dělá dva tisíce korun," stěžuje si majitel středně velké montážní firmy z Brna Ladislav Ungr. A přiznává, že ani objednané výpisy věc neřeší. "Je nám jasné, že ne vše jsme schopni podchytit, ale alespoň něco, aby si zaměstnanci uvědomili, že i toto jejich telefonování někdo zaplatit musí," dodává.
Problémem se nezabývá ani žádná speciální norma. Podle právničky Českomoravské konfederace odborových svazů Zdeny Kyndlové je ale věc ošetřena. Soukromé hovory z firemních telefonů totiž řeší zákoník práce. "Ukládá každému zaměstnanci povinnost řádně hospodařit s prostředky svěřenými jim zaměstnavatelem a střežit a ochraňovat majetek zaměstnavatele před poškozením, ztrátou, zničením a zneužitím," cituje Zdena Kyndlová.
Právnička proto doporučuje řešit sokromé hovory zaměstnanců speciálním ustanovením pracovního řádu nebo zavedením limitů. Princip je jednoduchý - překročí-li zaměstnanec ať už z firemního mobilu nebo pevné linky dohodnutou částku, platí. Taková domluva je výhodná pro obě strany. Firma může dopředu odhadnou, kolik utratí za telefony, zaměstnanec zase ví, co si může dovolit.