Soukromé školky jsou v kurzu. Lákají na individuální přístup

Čeští rodiče neváhají investovat do vzdělání svých dětí, a to i předškoláků. Oceňují, že v privátních školkách a školách mají učitelé čas věnovat se dětem individuálně. Obcím často chybí na provoz malopočetních tříd peníze. Soukromých zařízení tak přibývá.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dětí je plná školka

Dětí je plná školka | Foto: Jíří Hajda

Malý Otík soustředěně vykružuje na papír elipsu. Je všední den odpoledne a v čelákovické soukromé Mateřské škole Větrníček nedaleko Prahy děti právě svačí. Kolem barevného stolku jich sedí jenom šest. Malý počet předškoláků je v této mateřince předností.

„Díky tomu, že tady máme málo dětí, můžeme se jim věnovat v menších skupinkách nebo přímo i individuálně,“ říká učitelka Simona Šejnohová. „Je tady i vyšší počet učitelek než v běžné školce. Jsme jim schopny více pomáhat, více ukazovat, jakým způsobem třeba držet tužku či jak postupovat s barvami.“

Právě na individuálním přístupu k dětem založily majitelky soukromé mateřské školy svoji filozofii vzdělávání.

Přehrát

00:00 / 00:00

Petra Benešová a Klára Bílá zjišťovaly, jak funguje soukromá Mateřská škola Větrníček v Čelákovicích

„Paní učitelka děti dobře zná, ví, které je více nadané, které potřebuje s něčím více pomoci,“ vysvětluje ředitelka školky Monika Montfortová. „Některé dítě je uzavřené nebo má nějaký problém. Učitelka se mu může věnovat speciálně na míru.“

Malování, modelování nebo různé socializační hry tak mají v podání čelákovické školky skoro domácí atmosféru. Stejný přístup čeká i žáky soukromé Základní školy Větrník, která se otevře v září a naváže na školku.

V jedné třídě maximálně patnáct dětí

Spolumajitelka vzdělávacích zařízení Michaela Myšková podotýká, že není cílem vytvořit elitní třídu pro výběrové děti. „Vycházíme naopak vstříc individuálním potřebám dítěte, ať už jsou jakékoli. Když jsme dělali konkurz na paní učitelku, v podstatě každá uchazečka nám potvrdila, že třída nad osmnáct dětí už je pro práci špatně.“

V nové základní škole bude maximálně patnáct dětí. A kromě výuky odpovídající prvnímu stupni se žáci už od první třídy budou učit angličtinu a čeká je i více hodin tělocviku.

Menší kolektiv schvalují i dětští psychologové. „Čím menší je počet dětí, tím více se pedagog samozřejmě může dětem věnovat. I když pochopitelně záleží i na osobnosti pedagoga,“ potvrzuje dětská psycholožka Zdeňka Baranniková.

Rodiče jsou v posledních letech ochotnější za školky a školy zaplatit. Obce často nemají na udržení malopočetních tříd peníze. Buď je slučují, nebo úplně ruší. Děti pak musejí dojíždět dlouhé kilometry do škol ve větších městech. Soukromé školy jsou tak možnou alternativou.

Klára Bílá, Petra Benešová, Kateřina Kozmová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme