Španělsko vrátilo Česku letoun L-159, kompenzuje tak problémy s CASA

Letoun L-159 Alca dorazil na čáslavskou vojenskou základnu v rozloženém stavu, technici jej skládají. Španělé prý letadlo vůbec nepoužívali. Bitevníky L-159 byly součástí obchodu se španělskými stroji CASA, vrácený letoun má být kompenzací za poruchy, které CASA doprovázejí.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letoun L-159 ALCA složený na kamionu | Foto: Michal Trnka

Výměna jednoho ze čtyř letadel CASA za pět českých bitevníků L-159 byla přitom jedním z důvodů, proč tehdejší ministerstvo obrany nevypsalo na nákup letounů výběrové řízení.

Podle policie byl nákup španělských strojů předražený o 658 milionů korun. Sněmovna kvůli němu vydala k trestnímu stíhání svou místopředsedkyni a bývalou ministryni obrany Vlastu Parkanovou.

Přehrát

00:00 / 00:00

Pavel Bulant z ministerstva obrany a reportér Respektu Jaroslav Spurný komentovali v Ozvěnách dne návrat letounu L-159 Alca

Ředitel sekce vyzbrojování ministerstva obrany Pavel Bulant uvedl, že se letoun L-159 Alca vrátil v rozloženém stavu, protože byl ve Španělsku takto připraven k případnému prodeji.

„Po složení nastane takzvaná technická přejímka, kde bude zjištěn rozsah prací, který bude nutné provést na letounu, než bude zprovozněn,“ vysvětluje Bulant.

Ten odhaduje, že zprovoznění Alcy bude vyžadovat investici v řádu jednotek milionů, a i kdyby se cena vyšplhala k deseti milionům, půjde podle něj jen o zlomek hodnoty, kterou tak armáda získá.

Výhody této formy kompenzace, při níž se české armádě vrátí dvoumístný letoun L-159 určený k výcviku, vysvětluje Bulant. Dvoumístná letadla L-159 podle něj česká armáda potřebuje a nebude proto muset platit za přestavbu jednomístných.

„Dvoumístné letouny L-159 v době dodání stály zhruba 400 milionů, přestavba jednomístného letounu na letoun dvojího řízení L-159 T1 nebo T2 stojí 150 milionů,“ tvrdí Bulant, který si myslí, že letouny L-159 mají stále potenciál na světových trzích a ministerstvu obrany se je podaří prodat.

„Ministr obrany Alexandr Vondra má připraveno řešení, s kterým v nejbližší době seznámí kabinet. Situaci s letouny L-159 jsme připraveni poměrně razantně vyřešit v historicky krátkém čase. Letouny budou prodávány za cenu odpovídající poptávce na světových trzích,“ říká Pavel Bulant z ministerstva obrany.

Přehrát

00:00 / 00:00

Pavel Bulant z ministerstva obrany a bývalý náčelník generálního štábu Jaroslav Šedivý se pro Rádio Česko vyjádřili k navrácení letounu L-159

Podle Bulanta již letouny CASA nemají problémy s navigačním vybavením a plní přepravní úkoly, neustále však přetrvávají nedostatky s určitými komponenty systému pasivní ochrany. Od dodavatele, respektive výrobce ministerstvo očekává, že letouny připraví k opakovaným vojskovým zkouškám.

Bulant poznamenává, že ministerstvo obrany dalo výrobci letadel CASA návrh, jakým způsobem dále postupovat a za jakých podmínek.

„Prozatím nemáme reakci, nicméně návrh hovoří o tom, že bychom dali zhruba do konce tohoto roku výrobci, respektive dodavateli čas k odstranění nedostatků. Myslím, že v horizontu příštího nebo následujícího roku by se CASA mohla zapojit do činnosti našich jednotek v Afghánistánu,“ dodává Bulant.

Šedivý vrácení letadel CASA nedoporučuje

Podle bývalého náčelníka generálního štábu Jiřího Šedivého je dvoumístný výcvikový letoun L-159 pro armádu přínosem, případná finanční kompenzace by se rozpustila ve státním rozpočtu a armáda by z ní nic neměla.

„Letadlo L-159 je za svým horizontem, bylo vyvinuté na počátku devadesátých let a žádné cizí armádě se dosud tato letadla nepodařilo prodat. Je potřeba použít mechanismus poptávky a nabídky a letadla prodat za cenu, za níž jsou zákazníci ochotni je koupit,“ radí Jiří Šedivý, jak stroje prodat.

Překládka letounu do hangáru | Foto: Michal Trnka

„Jsou to letadla klasičtějšího typu než moderní výcviková letadla či velké bitevníky a řada států může tuto verzi ještě pořád potřebovat a za úměrnou cenu si je koupit,“ vysvětluje bývalý náčelník generálního štábu.

Odstoupení od smlouvy a vrácení letounů Šedivý nedoporučuje mimo jiné proto, že stroje Antonov, které mají být letadly CASA nahrazeny, by potřebovaly další modernizaci a investice a nikdy by z nich nebyly tak kvalitní stroje jako CASA.

„Je potřeba použít mechanismy, o kterých mluvil pan ředitel Bulant, použít páky jako sankce, případně další a donutit už dodavatele, aby letadla CASA dodělal, aby byla ve stavu, který bude zobrazovat to, co je uvedeno ve smlouvách,“ dodává Jiří Šedivý.

Do vráceného stroje by mohli první piloti usednout nejdřív za půl roku.

Michal Trnka, Tomáš Pavlíček, Jan Herget, Veronika Sedláčková, David Bernardy Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme