Speciální tým prověří vazby Martina Romana na Škodu Plzeň
Zvláštní policejní tým začne prověřovat vazby bývalého šéfa ČEZu Martina Romana na plzeňskou Škodu. Ty naznačila Mladá fronta Dnes s tím, že se Roman v plzeňské společnosti choval jako její majitel.
Politici a také policie se budou blíž zajímat o případ bývalého šéfa společnosti ČEZ Martina Romana. Podle informací Mladé fronty Dnes je totiž možné, že v době, kdy vedl největší českou energetickou společnost byl ve střetu zájmů, kvůli svým vazbám na Škodu Plzeň.
ČTĚTE TAKÉ: Romanovo angažmá pro skupinu Appian budí otazníky
Přitom Roman poprvé připustil své angažmá ve firmách napojených na skupinu Appian Machinery. Ta byla v roce 2006 zapsána do rejstříku jako oficiální majitel plzeňské Škody. Píšou to dnešní Hospodářské noviny. Roman před příchodem do ČEZ vedl Škodu a jako manažer najatý státem ji připravoval k privatizaci. Poté ji zprostředkovaně ovládly firmy, ke kterým Roman přiznal vazby. Romanovo angažmá v nich mělo trvat i po jeho příchodu do ČEZu. To by ovšem znamenalo silný střet zájmů, protože ČEZ dělal se Škodou mnohamiliardové obchody.
Bývalý ministr průmyslu a obchodu Milan Urban z ČSSD v Ranním interview Radiožurnálu
Celou věc nechá v tomto týdnu prověřit ministr financí Miroslav Kalousek a o případ už se zajímá i protikorupční policie, která má dnes sestavit speciální vyšetřovací tým.
Bývalý ministr průmyslu a obchodu Milan Urban z ČSSD v Ranním interview Radiožurnálu poznamenal, že v době, kdy on byl ministrem, po výběrovém řízení doporučila Martina Romana příslušná komise. „Mimochodem hlavním akcionářem je ministr financí a vláda, která nakonec tímto způsobem rozhodla.“
Tehdejším ministrem financí byl současný předseda ČSSD Bohuslav Sobotka, který dnes říká. „My jsme tehdy na vládě nediskutovali, že má Appian nejasné vlastníky, cílem bylo najít vlastníky, kteří zajistí rozvoj společnosti, a to se podařilo.“
Propojení Škody a ČEZu popsala ve Světě o desáté redaktorka HN Zuzana Kubátová
„Tak já jsem nebyl na vládě v době, když se rozhodovalo o prodeji Appianu. Myslím, že se to na vládě ani nerozhodovalo, protože Škoda Plzeň byla privatizována někdy začátkem 90. let, bohužel neúspěšně,“ poznamenal Urban.
Za správný pak považuje postup, že současný ministr financí chce znát podrobnosti od současného šéfa ČEZu Daniela Beneše. „Jestli se rozhodl požádat o nějaké informace současného předsedu představenstva, nebo vedení, tak na to má právo.“
Roman vlastnictví Škody popírá
Martin Roman propojení s firmami napojenými na majitele plzeňské Škodovky - skupinu Appian Machinery, připustil v dnešních Hospodářských novinách. Tyto kontakty ale údajně přerušil před svým nástupem do ČEZu.
O zájmové alianci mezi Škodou a ČEZem, na níž jsou nabaleny další firmy, které spolu velmi úzce spolupracují a ovládají český byznys, se mluví mezi politiky i byznysmeny už řadu měsíců. Skupina existuje nejméně tři roky, dosud pro to však chyběly přímé důkazy.
Martin Roman poskytl Hospodářským novinám dva dokumenty právníků, kteří zastupují firmu Appian Machinery respektive její matku, která později koupila Škodu. „Ty dokládají, že jak firma Artwick v době před privatizací Škody ani nikdy později a zároveň sám Roman, nebyli nikdy vlastníky Škody. Martin Roman podle dokumentu nebyl přímým ani nepřímým vlastníkem ani beneficientem Škody,“ uvedla ve Světě o desáté redaktorka HN Zuzana Kubátová.
Informace, se kterými přichází Mladá fronta Dnes, jsou podle Radima Bureše z Transparency International velmi závažné. Upozornil, že celá záležitost může mít velké bezpečnostní riziko. „Jestliže šéfem největší celostátní firmy je někdo, kdo působí v takovýchto strukturách, kladu si otázku, co dělaly příslušné služby. Jestli to věděly a oznámily a nikdo nereagoval, nebo to nevěděly. Takže odkrývá to řadu dalších otázek,“ vysvětlil.
Spletité vazby
Analytik společnosti J&T Michal Šnobr v Ozvěnách dne připomněl, že Martin Roman aktuálně tvrdí, že ke společnostem určitý vztah měl, ale před tím, než odešel do ČEZu všechny vazby přerušil. „Což je v této kauze velmi podstatné. To, jestli je to pravda, či ne, se dozvíme teprve v dalších dnech a měsících.“
„Appian Group se v Česku poprvé objevila v okamžiku, kdy zprivatizovala zhruba před 10 lety společnost Mosteckou uhelnou a poté získala i Škodu Holding,“ připomněl Šnobr s tím, že od té doby nastalo mnoho změn a dnes už není vliv Appianu tak velký. Zdůraznil také, že majetková struktura je nyní velmi složitá.
Podle Hospodářských novin je ústřední otázkou celé věci ta, zda nepřehledný propletenec firem, skupin a podnikatelů nezískal kontrolu nad přidělováním největších veřejných zakázek a zároveň, za přispění či tolerance politiků, neovlivňoval veřejný život.