Společnost Penta představila své plány s Vodochodským letištěm

Až tři miliardy korun chce do svého rozšíření investovat Letiště Vodochody. Jeho vlastník, společnost Penta Investments, plánuje současné letiště rozšířit tak, aby se z něj stalo druhé mezinárodní veřejné letiště pro Prahu a okolí. Počítá s tím, že denně by na něm přistávalo v průměru 48 letadel a za rok by letiště odbavilo až tři a půl milionu cestujících.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Situace na letišti Vodochody

Situace na letišti Vodochody | Foto: stopletistivodochody.cz

Větší provoz na letišti by ale v praxi znamenal výrazné zvýšení hlučnosti a to se nelíbí okolním obcím, které proto podaly řadu připomínek, se kterými se teď Penta musí vypořádat ve studii vlivu stavby na životní prostředí EIA. Ta měla být původně hotová do konce loňského roku, kvůli připomínkám obcí a občanských sdružení ale firma musela termín prodloužit.

Přehrát

00:00 / 00:00

Do jaké míry jsou realistické plány na vybudování nového letiště ve Vodochodech hodnotil na Rádiu Česko analytik společnosti Cyrrus Ondřej Moravanský.

To okolní obce vítají. Starostka Máslovic Vladimíra Sýkorová říká, že se starostům díky mnoha připomínkám ve studii EIA podařilo alespoň částečně plány firmy zatím pozastavit:

"Určitě je to dobře, že má Penta s ,Eiou' více práce, než si původně mysleli, že to půjde velmi lehce."

Přehrát

00:00 / 00:00

O potřebnosti a užitečnosti plánovaného letiště ve Vodochodech diskutovali v Ozvěnách dne starostka Máslovic Vladimíra Sýkorová a ředitel Letiště Vodochody Martin Kačur.

Až bude na jaře studie hotova, bude ji schvalovat ministerstvo životního prostředí. Obce chtějí do té doby rozjet velkou mediální kampaň a protesty. Také chtějí konzultovat s právníky, jak se společností bojovat.

Jen pro menší letadla

Vedení Letiště Vodochody se ale podle svých slov protestů okolních obcí nebojí, je připraveno s nimi jednat a věří, že se nové letiště ve Vodochodech vybudovat podaří. Dnes společnost představila konkrétní plány, jak by nové mezinárodní pražské letiště na sever od Prahy mohlo vypadat:

"Připravujeme letiště, které bude zaměřené hlavně na nízkonákladové letecké společnosti. A které bude šité na míru svými rozměry a kapacitami právě těmto společnostem," popsal Českému rozhlasu ředitel Letiště Vodochody Martin Kačur. Kromě toho by zde létaly i charterové společnosti a letiště by sloužilo i privátním letounům.

Tyto společnosti využívají spíše menší letadla, například Boingy 737 nebo Airbusy 320, a tomu by byla přizpůsobena vzletová a přistávací dráha, která by tak mohla být kratší. Podle Kačura to samozřejmě neznamená, že by ve Vodochodech nemohly operovat i velké letecké společnosti, nebudou zde ale moci přistávat ta největší letadla.

"Velikosti a potřebám charterových letů budou uzpůsobeny i stojánky, k letadlům nepovedou mosty, ale cestující budou do letadel nastupovat a vystupovat po schodech," dodal ředitel Letiště Vodochody Martin Kačer.

Návratnost do deseti let

Co se týče vytížení, společnost Letiště Vodochody počítá s tím, že ročně by se na letišti mohlo otočit až sedmnáct a půl tisíce letadel, v létě by to mohlo být až 70 letadel denně, v zimě méně, v průměru zhruba 35 letadel denně. Firma chce využít současného, padesát let starého letiště, na kterém ale musí dobudovat pojezdové dráhy, terminál a odbavovací plochu.

To všechno by dohromady mělo přijít maximálně na tři miliardy korun, které by se jako investice měly zpátky vrátit v horizontu pěti až deseti let, takovou návratnost alespoň vedení společnosti očekává.

V současné době Letiště Vodochody doplňuje takzvanou studii EIA o připomínky obcí a věří, že ji dokončí v prvním, maximálně prý druhém čtvrtletí letošního roku. Na některé připomínky už letiště zareagovalo konkrétními kroky, nejvíc připomínek bylo samozřejmě ke zvýšení hlučnosti.

Letiště se proto nakonec zavázalo k tomu, že letadla nebudou vzlétat ani přistávat mezi desátou večer a šestou hodinou ranní, a přislíbilo také například, že na letiště budou létat jen letadla s nízkými hlukovými parametry, které budou schopny přistávat v tichém režimu.

Kvůli snížení hluku letiště také upravilo příletové a vzletové dráhy tak, aby co nejméně zatížily osídlené oblasti a co možná se jim úplně vyhnuly, a zavázalo se také k vybudování nového sjezdu a nájezdu na dálnici do Prahy.

Konkurence pro Ruzyni

V oblasti nízkonákladových linek by nové letiště bylo jednoznačně velkou velkou konkurencí pro Ruzyni, alespoň podle informací Letiště Vodochody, které prozradilo, že už se všemi nízkonákladovými společnostmi, které létají do Prahy, jedná a jejich vedení prý má o novou přistávací plochu zájem.

Ředitel Letiště Vodochody Martin Kačur ale současně zdůrazňuje, že společnost nepočítá jen s převzetím některých dosavadních linek, které již do Prahy létají, ale také se zavedením nových spojů, které v Česku zatím chybí.

Jaké cenové podmínky chce nové letiště aeroliniím nabídnout, zatím vedení Letiště Vodochody nechtělo ze strategických důvodů prozradit. Martin Kačur ale prohlásil, že cestující by z nového letiště mohli jednoznačně profitovat, protože by došlo k dalšímu zkvalitnění a zlevnění služeb aerolinií, ke stimulaci hospodářského růstu a také pro okolní obce by mohlo letiště znamenat snížení nezaměstnanosti.

Pokud by se totiž podařilo naplnit jeho kapacitu až na tři miliony cestujících ročně, mělo by na místě vzniknout tři tisíce nových pracovních míst, 1500 přímo na letišti a 1500 v navazujících sférách, tedy například v dopravě a cestovním ruchu.

"Okres Praha východ má dlouhodobě velice nízkou nezaměstnanost ve srovnání s ostatními regiony v republice. Pokud společnost Penta chce dělat dobré skutky, ať to dělá v regionech, kde je to třeba. A ne v našem regionu, který je již velmi dopravně zatížen," reaguje starostka Máslovic Vladimíra Sýkorová.

Komplikací je krize

"Podle mého názoru není myšlenka druhého pražského mezinárodního letiště ve Vodochodech vůbec špatná. Toto letiště má totiž obrovskou výhodu blízkosti do centra Prahy," domnívá se analytik společnosti Cyrrus Ondřej Moravanský.

Podle něj je i očekávaný horizont návratnosti reálný, možné komplikace ale může způsobit současná ekonomická krize. Ta může ovlivnit i počet pracovních míst, která mají v souvislosti s novým letištěm vzniknout.

"Velké zlevňování letenek bych ale od nového letiště neočekával. Přínos pro cestující vidím spíše v rozšíření nabídky, rozšíření destinací, kam se bude z Prahy létat," dodává analytik Moravanský.

Naďa Bělovská, Veronika Sedláčková, Petra Benešová, Jan Piroch Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme