Spor Českých drah a výrobce lokomotiv před soudem. V kauze jde o 1,2 miliardy

Obvodní soud pro Prahu 1 odročil miliardový spor o dodávku lokomotiv kvůli doplnění dokazování na neurčito. České dráhy se snaží zneplatnit arbitráž, na základě které zaplatily výrobci Škodě Transportation 1,2 miliardy korun. Státní dopravce chce peníze vrátit zpět. Tvrdí, že dostal lokomotivy pozdě a ty navíc nemůžou jezdit kvůli chybějícímu potvrzení na plánované trase mezi Prahou a Hamburkem.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

České dráhy zápasí s neplatnými lístky (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

Dvacet objednaných lokomotiv za zhruba 2,5 miliardy korun měly České dráhy převzít v roce 2009. Dostaly je ale o čtyři roky později. Výrobce Škoda Transportation zdržení zdůvodňuje změnou předpisů, kvůli které se musely rozpracované lokomotivy předělávat.

Škoda se na arbitrážní soud obrátila s požadavkem doplatku kupní ceny, kterou jim dopravce nezaplatil. Dráhy se naopak dožadovaly zhruba miliardy korun pokuty za pozdní dodávku strojů. Arbitráž skončila ve prospěch strojírenské firmy.

Advokát Českých drah Martin Kramář ve čtvrtek v žalobě argumentoval, že verdikt rozhodčího soudu byl chybný. Poukazoval na údajné vady v řízení, které vyústily v nespravedlivý proces. Podle žaloby o případu rozhodoval podjatý rozhodce Milan Polák. Žalobce o něm tvrdí, že pracuje pro společnost Ernst&Young, jejíž dceřiná firma Ernst&Young Valuation dělala v kauze znalecké posudky. Na jejich základě musely dráhy peníze doplácet.

Advokát v žalobě zmínil také roli právníka Škody Transportation Radka Pokorného, který zastává vrcholnou funkci na rozhodčím soudu. Domnívá se, že mohl rozhodnutí ovlivnit.

Advokát Škody Petr Málek žalobu považuje za zcela nedůvodnou. Projev svého kolegy označil za nepodložené úvahy. Uvedl také, že proslovem směrem k Pokornému mohl porušit etický kodex. „Nevylučuji, že budou podniknuty další právní kroky," řekl Málek. Média Pokorného často označují za vlivného právníka, který má velmi blízko ke špičkám vládnoucí ČSSD.

Lokomotivy tuzemského výrobce zatím na plánované lince z Prahy do Hamburku jezdit nemohou. Nemají dosud potvrzení od správce německých kolejí DB Netz na provoz rychlostí 200 kilometrů za hodinu.

V současnosti s nimi ČD mohou na německém území jet maximálně 120kilometrovou rychlostí, což ale neumožňuje dodržovat jízdní řád. Dopravce proto vlaky vypravuje se staršími typy lokomotiv, které se ale v Drážďanech přepřahají za německé stroje. Podle smlouvy s německými drahami Deutsche Bahn musí ČD vlastní rychlostní lokomotivy na trať nasadit nejpozději na přelomu roku 2017/2018.

Veronika Hlaváčová, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme