Spor o dálnici z Brna do Vídně nekončí

Vláda jednala o jedné z nejkontroverznějších staveb - rychlostní silnici z Brna do Vídně přes Mikulov. Projednala zprávu Nejvyššího kontrolního úřadu, který označil budování úseku z Pohořelic do Mikulova - přes unikátní přírodu Pálavy - za dopravně neodůvodněnou a nešetrnou k životnímu prostředí.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pálava - PR Růžový vrch

Pálava - PR Růžový vrch | Foto: Wikipedia

Proti této variantě už vystoupil ombudsman, ekologická hnutí a nelíbí se ani Evropské komisi, která odmítla poskytnout na tento projekt peníze z evropských fondů.

Podle ministra dopravy Gustáva Slamečky vláda vzala zprávu NKÚ pouze na vědomí. "Nedostal jsme žádný úkol, abych odstranil nedostatky této stavby," uvedl Slamečka v Duelu Radiofóra.

Podle prezidenta NKÚ Františka Dohnala zpráva jeho úřadu konstatuje, že investice je velmi riziková, hrozí, že nebude moc být financována z evropských peněz, jak se původně předpokládalo. "To se potvrdilo. Evropská unie nedá na výstavbu této komunikace peníze. Silnice se asi postaví, zavazují nás k tomu mezinárodní dohody, ale z národních zdrojů," řekl Dohnal.

Jen jedna varianta - podle EU i NKÚ ale špatná

Podle zprávy NKÚ byla jedním z problémů absence variant řešení. "Ano, jiná varianta neexistuje. Ale příprava spojení Brno-Vídeň probíhá už od roku 1998, studie, která by mohla porovnat jednotlivé varianty, byla ministerstvem dopravy zadána až v roce 2008. Výsledek je takový, jaký je. V této chvíli je věc postavena takto - buď dálnice přes Mikulov nebo žádná," vysvětlil Dohnal.

Přehrát

00:00 / 00:00

Duel Radiofóra: Ministr dopravy Gustáv Slamečka a prezident NKÚ František Dohnal o rychlostní komunikaci z Brna do Vídně

Kvůli tomu, že nebylo posouzeno víc variant řešení dálnice Brno - Vídeň, nyní bude Nejvyšší správní soud rozhodovat možná už tento měsíc o tom, jestli byl územní plán Břeclavska schválen podle zákona.

Zákonnost schvalování územního plánu zpochybnila i Evropská komise a podpořil ji i evropský ombudsman.

Dokončení komunikace z rakouské strany je plánováno na rok 2013. Z české strany to bude později, podle Slamečky na dostavbu R52, vzhledem k tomu, že ji Evropská unie odmítla financovat, momentálně nejsou peníze.

O Temelínu i dostavbě R52 hovořil premiér Fischer s kancléřem Faymannem

Alena Adámková, Veronika Sedláčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme