Spor o dostavbu dálnice D8 jde opět před soud

Žaloba ekologické organizace Děti Země na ministerstvo dopravy se dostává k Městskému soudu v Praze. Podle ekologů nemělo ministerstvo při výstavbě dálnice D8 dát povolení ke stavbě mostu přes Opárenské údolí mezi Lovosicemi a Řehlovicemi.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stavba dálnice D8 - most Opárno

Stavba dálnice D8 - most Opárno | Foto: IDMZ

Žaloba proti povolení na výstavbu Opárenského mostu je jednou ze třinácti, které ekologičtí aktivisté proti výstavbě dálnice podali. „Šlo nám především o to, aby Chráněná krajiná oblast České středohoří byla uchráněna od výstavby dálnice. Proto jsme navrhli vést dálnici jinudy. Tato naše úvaha se nepovedla, proto jsme se drželi vedení dálnice přes České středohoří, ale v podobě tunelu,“ vysvětluje Miroslav Patrik z Dětí Země důvody, pro které se jeho organizace na dálnici zaměřila.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž připravila redaktorka Českého rozhlasu Veronika Kindlová.

Tunely na dálnici sice jsou, ale ne podle představ Dětí Země, které zároveň upozorňují na nedostatky v proces posuzování vlivu jednotlivých staveb na životní prostředí. V posledních letech proto odvoláními a následnými žalobami napadli v podstatě všechny stavby posledního nedokončeného šestnácti kilometrového úseku dálnice.

„Pokud stavební povolení nebudou podle nás, podle zákona, tak nám nezbude než se odvolat,“ uváděl Patrik před třemi lety, v době, kdy jeho sdružení napadlo povolení výstavby mostu přes Opárenské údolí. Jde o zhruba 300 metrů dlouhý most vedoucí nad údolím, které je součástí chráněné krajinné oblasti České Středohoří a jednou z jeho nejatraktivnějších částí.

Soudní spory stavbu stále prodlužují

Most už je téměř hotový a s ním i většina z chybějícího úseku dálnice. „V současné době se nestaví asi na čtyřech a půl kilometrech dálnice. Je to zejména kvůli absenci výjimek,“ říká Marie Nádvorníková z ředitelství silnic a dálnic, které dálnici D8 staví.

Předpokládá se, že i u tohoto zbývajícího úseku všechna potřebná povolení a rozhodnutí ekologické organizace opět napadnou žalobami, a proto je podle ředitelství silnic a dálnic téměř nemožné říct, kdy vlastně bude dálnice hotová. „Nejkratší realizovatelný termín určitě není dřív než rok 2012,“ říká Nádvorníková.

Stavba dálnice D8 - most Opárno | Foto: IDMZ

Podle dětí země jsou ale za prodlevami špatná a nezákonná rozhodnutí úředníků. Děti Země proto na průběh výstavby upozornily Evropskou komisi. Poslední chybějící dálniční úsek je totiž z valné části financován evropskými dotacemi.

Pokud by tedy evropská unie shledala námitky ekologických aktivistů za oprávněné, mohla by dotaci zamítnout. Takže dnešní soud kvůli Opárenskému mostu je jen jedním z mnoha dějství výstavby dálnice D8, o které se ještě v roce 1993 říkalo, že bude v roce 2000 hotová.

Veronika Kindlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme