Spor o zaplombované pozemky. Správce zkrachovalé Viktoriagruppe žaluje české daňaře

Insolvenční správce zkrachovalé německé firmy Viktoriagruppe žaluje v Německu českou finanční správu. Důvodem je, že odmítla zrušit zástavu na pozemky v bývalém areálu skladu paliva firmy v Chlumci nad Cidlinou. Areál má přitom už přes rok nového majitele, který za něj zaplatil správci téměř 140 milionů korun. Peníze za prodej i využití pozemků jsou však kvůli zástavě stále blokované.

Berlín/Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Soud (ilustrační foto)

Soud (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

Insolvenční správce Mirko Möllen Radiožurnálu podání žaloby potvrdil s tím, že plombu ve prospěch českých úřadů považuje za neoprávněnou. „Existující zástava se obvykle nepřevádí na pozemky nového majitele a musí být zrušena," uvedl.

Přehrát

00:00 / 00:00

Správce zkrachovalé Viktoriagruppe žaluje české daňaře. Podrobnosti zjišťovala Jana Klímová

Navíc se podle svých slov pokusil vyjednat s českou stranou mimosoudní dohodu. „Žádný představitel České republiky ji ale se mnou nebyl schopen uzavřít," dodal.

Finanční správa dala plombu na pozemky v areálu skladu v minulých letech kvůli daňovému řízení, které vede s Viktoriagruppe.

Zástupci firmy ale postup daňařů včetně zástav také napadli žalobami a do jejich vyřešení tak podle mluvčí finančního ředitelství Petry Petlachové zástavy údajně platí. Rušit je nebude ani kvůli prodeji majetku.

„Příslušný soud v Německu zatím nevyzval finanční správu k učinění jakéhokoliv úkonu. Současně je zástava přezkoumávána i ve správním soudnictví v Praze. Než soud rozhodne, není žádný zákonný důvod rušit zástavní práva," sdělila mluvčí.

Komplikace, kam se podíváš

Areál v Chlumci nad Cidlinou koupila loni v červnu tuzemská společnost Fuel Terminal CT. Její majitel Dušan Trpkoš potvrdil, že očekával vymazání plomby na pozemcích nejpozději do konce loňského roku.

Viktoriagruppe žaluje Česko. Chce přes 50 milionů korun za skladování nafty

Číst článek

„Bohužel tam visí doposud a nám to samozřejmě komplikuje další profinancování areálu skladu," popsal pro Radiožurnál Trpkoš. Firma kvůli plombě například nemůže dát pozemky do zástavy bankám proti úvěru, kterým by přefinancovala zaplacenou kupní cenu a peníze použila na další podnikání.

Podle kupní smlouvy se správcem má firma po roce v případě trvání plomby nárok na okamžité odstoupení z obchodu a vrácení peněz. Na toto riziko také podle informací Radiožurnálu upozornil správce i ve své poslední průběžné zprávě o stavu insolvenčního řízení.

Podle něj je otázka, zda by se po krachu obchodu pak podařilo získat alespoň stejnou cenu jako loni. Fuel Terminal CT zaplatil 5,1 milionu eur, tedy zhruba 137 milionů korun. Pokud ne, poškodilo by to všechny věřitele Viktoriagruppe, mezi nimiž je i český stát.

Trpkoš ale podle svých slov sklad vracet nechce. Už proto, že do něj firma investovala další desítky milionů a chce ho začít využívat pro obchodování s palivy. „Zvažujeme ale ještě nějaké společné kroky s insolvenčním správcem, že bychom do toho zapojili tým našich právních zástupců," upozornil podnikatel.

Dohoda, Pitr, 400 milionů

Spor o plombu na pozemcích v Chlumci není mezi správcem a českými úřady zdaleka jediný. Nejvážnější byl o vlastnictví nafty v hodnotě 1,2 miliardy korun, kterou si v druhém skladu firmy, v německém Krailingu poblíž Mnichova, uložila Státní správa hmotných rezerv. Správce však vlastnictví nafty po krachu firmy zpochybnil a odmítl jí státu vydat.

Viktoriagruppe a nafta

Správa si do Německa k Viktoriagruppe část nouzových zásob představujících dvoudenní spotřebu nafty v zemi uložila v roce 2010. Údajně proto, aby ušetřila na skladovacích poplatcích. Viktoriagruppe jí totiž nabídla méně než státní Čepro. Správce Mirko Möllen ale letos správu zažaloval o doplatek za skladování. Podle něj byla sazba neoprávněně nízká.

Loni v létě se ale nakonec podařilo oběma stranám uzavřít dohodu, že si stát naftu odveze, aby správce mohl areál v Krailingu prodat. Kupec, společnost Krailing Oil development, za nímž stojí skupina podnikatelů včetně kontroverzního Tomáše Pitra, pak za sklad zaplatil zhruba 400 milionů korun.

Na případné podání žaloby o určení vlastnictví nafty si však správce ponechal ještě 18 měsíců od podpisu smlouvy. Lhůta tedy vyprší až na konci letošního roku.

Vlaky s naftou se po opravě železniční vlečky vydaly zpět do Česka loni na podzim, první z nich vítal v areálu státní firmy Čepro i premiér Bohuslav Sobotka z ČSSD či zástupci úřadů z Bavorska. Poslední vlak má dorazit během tohoto měsíce. Správa státních hmotných rezerv poté chystá inventuru, kolik nafty se jí vrátilo a zda se tak potvrdí její původní podezření, že zhruba šest milionů litrů v nádržích Viktoriagruppe chybělo.

Jana Klímová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme