Spor o zvlněný povrch dálnice D47 se přiostřuje, padly i výhrůžky žalobami

Ředitelství silnic a dálnic a stavební firma Eurovia se přou o to, kdo nese odpovědnost za vadný povrch ostravské dálnice D47. Generální ředitel Eurovie Martin Borovka dnes oznámil, že materiál, který svým bobtnáním způsobuje boule na vozovce, firma použila na základě zadávací dokumentace ŘSD. Řekl také, že firma chystá žalobu na ministra dopravy Dobeše a šéfa ŘSD Porubu, kvůli poškození dobrého jména společnosti.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stavba dálnice D47

Stavba dálnice D47 | Foto: F. Tichý

Šéf ŘSD René Poruba i ministr dopravy Pavel Dobeš tento způsob nátlaku důrazně odmítli. Podle Poruby použila Eurovie jako podkladový materiál stavební suť a navíc v mnohem větší míře, než bylo v projektu.

Ve spodních vrstvách díla se kromě stavební sutě nacházejí i kusy dřeva, cihly a PVC, které vlivem vlhkosti mění své vlastnosti a povrch dálnice se vyboulil.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ministr dopravy Pavel Dobeš trvá na důsledném vyšetření případu

„Zhotovitel použil do aktivní zóny místo realizační dokumentací předepsaný materiál jiný materiál, který v rámci začátku stavby certifikoval, že jeho bobtnavost je ve výši maximálně 1,5 %. Norma hovoří o maximální možné míře ve výši 5 %. Laboratoře zjistily, že bobtnavost je 25procentní,“ řekl šéf ŘSD René Poruba.

Nekvalitní materiál měl být prý odhalen dříve

Podle ředitele brněnského Centra dopravního výzkumu Karla Pospíšila se ale odpadní materiály – jinak také vedlejší produkty nebo druhotné suroviny – používají při stavbě dálnic běžně. Z informací v médiích se ale Pospíšilovi zdá, že materiály nebyly dostatečně stabilní nebo nebyly použity v těch konstrukčních vrstvách, kde měly být použity.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ředitel brněnského Centra dopravního výzkumu Karel Pospíšil o možných příčinách zvlněného povrchu dálnice D 47

„Obecně může být použit odpadní materiál nebo vedlejší produkty kdekoliv v konstrukci, ale musí splňovat podmínky, které jsou pro zabudování materiálu předepsány – v podstatě se jedná o obdobné podmínky, které jsou předepsány pro nový materiál, který se například vybourá v lomu nebo podobně. Takže obecně materiál, který je druhotnou surovinou, se může použít kdekoliv, ale pro každé použití platí specifické podmínky, čili neplatí, že každý materiál se může použít kdekoliv,“ vysvětluje.

Na nekvalitní materiál se ale mohlo přijít mnohem dříve, říká Pospíšil, protože během stavebních prací jsou povinné kontrolní zkoušky, které mají například prokazovat shodu použitého materiálu s tím, co je předepsáno.

„Takže jestli ta závada spočívá v použitém materiálu, tak s největší pravděpodobností to mohlo či mělo být odhaleno již při výstavbě dálnice,“ domnívá se.

Technologie, které se používají při výstavbě českých dálnic, jsou podle Pospíšila běžné i jinde v Evropě. Pokud se tedy dodržují technologické postupy, kvalita českých dálnic je na velice dobré úrovni, uzavírá.

Zatím se neví, kdy vady zmizí

Ministr dopravy Pavel Dobeš dnes k celé věci řekl, že trvá na důsledném vyšetření případu:

„My si uvědomujeme, že mohlo dojít i k personálnímu selhání jednotlivých zaměstnanců Ředitelství silnic a dálnic nebo případně odpovědnosti, která ze strany jak ŘSD tak ministerstva dopravy bude požadována náprava. Pokud by to vedlo k trestnímu oznámení na jednotlivé zaměstnance ŘSD, tak tak samozřejmě učiníme.“

Jednání mezi ŘSD a Eurovií uvízla na bodu mrazu a zazněly i informace o chystaných trestních oznámeních kvůli poškození dobrého jména. Jak rychle budou vady na vozovce odstraněny, zatím není jasné.

Jan Herget, Michaela Vydrová, Kristina Winklerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme