Spory o podobu státních maturit se budou řešit v Senátu

Ministryně školství Miroslava Kopicová bude dnes v Senátu před učiteli obhajovat projekt státních maturit. Spory o jejich podobu se budou řešit na veřejném slyšení, které svolal školský výbor Senátu. Proti současnému systému školení pedagogů a jejich odměňování za přípravu maturit se postavily stovky kantorů.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Demonstrace proti státním maturitám

Demonstrace proti státním maturitám | Foto: Tomáš Adamec

Právě dvě petice se dnes budou řešit na veřejném slyšení v Senátu s ministryní školství. Učitelé nesouhlasí se systémem školení k maturitě pod taktovkou státu. Pod druhou peticí jsou podepsaní učitelé, kteří mají připomínky ke stávající formě státních maturit. Jako například učitelka českého jazyka Ivana Šimůnková. Podle ní bude zkouška z dospělosti lehčí než stávající maturita. Studentům k ústní zkoušce z češtiny stačí za čtyři roky studia přečíst dvacet knih.

„Právě z těchto knih žák maturuje. Z ničeho jiného. Například v rámci maturitní otázky typu: charakteristika uměleckého textu a orientační zasazení do literárně-historického kontextu, se nemohu studenta zeptat na jiná díla autora, děj knihy, potažmo autorovy pohnutky. Současný projekt by mi umožnil pouze otázku na charakteristiku postav,“ řekla Radiožurnálu Šimůnková.

Podle učitelky angličtiny z OA Hovorčovická Miroslavy Novákové jsou zmíněná školení sice organizačně nastavená dobře, ale vadí jí průběh ústních zkoušek.

„Máme předepsané otázky a studentů se nesmíme zeptat jinak. Ústní zkouška je rozepsaná do několika časových úseků. První trvá 2,5 minuty, druhý 3,5 minuty a třetí 4,5 minuty. Podle projektu bychom měli v podstatě jen sledovat časomíru a předepsané otázky,“ vysvětlila Nováková.

Maturitu by udělal každý

Navíc podle mnohých, nebude státní maturita objektivní a je nastavena tak, aby každý středoškolák zkoušku složil. Stejného názoru je i Nováková:

„Teoreticky by studenti měli mít certifikát, že mají jazykovou úroveň B1 nebo B2, a to podle zvolené úrovně. Prakticky je to nemožné, neboť ze základních škol chodí děti nepřipravená a není na čem stavě. To znamená, že je nemůžeme připravit ani na úroveň B1. V systému se během školení snažíme najít chyby, ale je to zbytečná snaha. Projekt je nastavený tak, aby maturitu složil opravdu každý.“

Podle ministryně školství je maturita připravena dobře a považuje ji za velmi důležitou pro celé školství.

Lukáš Vincourek, Klára Bílá Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme