Spory spotřebitelů s obchodníky rozhoduje stále častěji mimosoudní řešení

Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů je rychlejší a levnější než klasické soudní spory. Tvrdí to alespoň Hospodářská komora, podle které se od dubna 2008 do začátku letošního roku podařilo uzavřít téměř 3000 případů, a to nejpozději do 60 dnů od podání stížnosti.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zákony, legislativa, paragraf | Foto: Filip Rožánek

Mimosoudní řešení sporů spotřebitele s obchodníkem je v Česku poměrně nová praxe. Považuje se za rychlý, levný a vhodný způsob vyřešení sporů. „Je to alternativa,“ uvedl ve vysílání Rádia Česko Martin Černý z časopisu dTest, který se spotřebitelskými problémy zabývá. „Z počátku dotazů bylo méně, čím více se zvyšuje povědomí o tomto projektu, tím nabývá počet podnětů pro mimosoudní řešení spotřebitelských sporů,“ popisuje Černý tuzemskou situaci.

Přehrát

00:00 / 00:00

Martin Černý mluvil ve Světě o druhé Rádia Česko o možnosti řešit spory spotřebitelů a obchodníků takzvaným mimosoudním řešením

Pokud je spotřebitel přesvědčen, že byla poškozena jeho práva, nicméně nechce zatím s věcí k soudu postupuje následovně: Zaeviduje stížnost na webu adr.komora.cz, obrátí se na nějaké kontaktní místo. Pokud tedy jeho stížnost nevyřeší přímo kontaktní místo, které uvede, na co spotřebitel má právo a na co ne a on zjistí, že vlastně v právu není, může si vybrat, jakou formu řešení bude vyžadovat. Nabízí se řešení pomocí mediace, nebo rozhodčího řízení - arbitráže. Pokud nevyjde mediace má možnost rozhodčího řízení. U mediace je to zdarma, u rozhodčího řízení se platí poplatek 800 korun.

Při arbitráži vítězí selský rozum nad rigidním právem

Zákon o rozhodčím řízení připouští, aby rozhodci rozhodovali nikoliv podle hmotného práva země, kde rozhodčí řízení probíhá, ale podle zásad spravedlnosti. Rozhodci nejsou poté vázáni platným právem a bude záležet pouze na úvaze rozhodců, jak věc posoudí a rozhodnou.

Není-li spotřebitel spokojen s řešením, může pak k soudu. „I soudy by měly na spor pohlížet lépe, že se to spotřebitel snažil vyřešit rychle a efektivně. Předpokládáme, že soudy na to budou brát ohled,“ říká Černý.

Nutno dodat, že podobně může postupovat i nespokojený obchodník.

Z řízení může profitovat i podnikatel

Podle hospodářské komory byla nejčastější příčinou spotřebitelských sporů neznalost práv ze strany spotřebitelů a také nesprávná interpretace přiznaných práv spotřebiteli, ovšem i obchodníky. Podle Černého je to půl napůl. „Někdy je neznalost na straně spotřebitele, někdy podnikatele. Nedá se říct, že by spotřebitelé neznali svá práva,“ podotýká. U podnikatelů je pak těžko poznat, zda chtějí spotřebitele klamat, či jde to nevědomost.

Mimosoudní řešení může být často úlevou i pro podnikatele, kteří by měli obavy z negativní publicity u některých citlivých případů.

Jak dodává Černý, nejčastější případy užití mediace, či rozhodčího řízení jsou drobné reklamace – obuvi, výpočetní techniky.

Ondřej Černý, Michal Šenk Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme