Spotřeba energií letos kvůli počasí i olympiádě poroste, konstatuje MfD

Letošní mrazy i olympiáda bude znát na spotřebě plynu a elektrické energie. Podle Mladé fronty Dnes energetici zřejmě nestačí zásobovat síť. Lidové noviny zjistily, že podniky v Česku ostře kritizují ministra práce a sociálních věcí Zdeňka Škromacha. Právo píše o tom, že obchodní řetězce prodávají pětinu zboží pod vlastní značkou. Zato Hospodářské noviny se věnují takzvanémi emocionálnímu nakupování.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

domácí tisk

domácí tisk | Foto: Alena Palečková

Energetici si letos libují. Mrazy ženou spotřebu proudu a plynu vzhůru a za několik dní ještě začíná olympiáda. Mladá fronta Dnes zdůrazňuje, že nastávající olympiáda navíc přitáhne k televizi tolik lidí, že energetici nestačí zásobovat síť. Odběratele ale čekalo nemilé překvapení - nové ceníky elektřiny a plynu. Místo ohlášeného průměrného zdražení proudu o 9 % je letos čeká účet až o 30 % vyšší. Důvodem pro zvýšení cen elektřiny i plynu při vyšší spotřebě je podle energetiků i regulačního úřadu snaha zohlednit v každém tarifu skutečné náklady na dodávku energie. A tak jedinou radou zůstává zateplení vytápěného objektu

České podniky se pustily do ostré kritiky ministra práce a sociálních věcí Zdeňka Škromacha. Jak píší Lidové noviny, nelíbí se jim ministrův návrh na snížení počtu lidí bez práce v regionech nezaměstnaností nejvíce ohrožených. Od března by totiž mohl každý zaměstnanec, který si dobrovolně zkrátí úvazek na polovinu, dostat od státu příspěvek 2 210 korun měsíčně. Podnikům se ale pracovníci s polovičním úvazkem prodraží, a to včetně dotací na tvorbu pracovních míst od úřadů práce. Dotace zaplatí nového člověka jen částečně. Škromachův záměr kritizují i ekonomové. Podle nich bude efekt na trhu práce mizivý. Navíc může být projekt snadno zneužitelný - získat fiktivní potvrzení o výkonu povolání nebude nijak těžké.

Dnes třináctiletý chlapec, který před rokem a půl v Olešnici na Rychnovsku s dalšími pěti většinou nezletilými hochy ubodal jednaosmdesátiletou ženu, žije jako dřív v dětském domově v Kostelci nad Orlicí bez toho, že by měl nařízen nějaký přísnější režim. Několikrát už z domova utekl. Okresní soud mu sice uložil ochrannou ústavní výchovu, ale jeho opatrovník se proti tomu odvolal. Uvedla to dnešní Mladá fronta Dnes v příloze pro Královéhradecký kraj.

Deník Právo popisuje jedinečný archeologický nález v remízku u osady Hrádečná v Krušných horách. Hromada hlínou obalených rezavých předmětů byla totiž dva tisíce let stará a kdysi patřila skupině germánských bojovníků. Jde o unikátní soubor zbraní z druhého století našeho letopočtu. Historická hodnota nálezu je značná - ještě nikdy se na našem území nenašlo 22 germánských zbraní na jednom místě. Poslední podobný nález se podařil v padesátých letech minulého století - tehdy ale šlo o devět předmětů.

Podle deníku Právo prodávají řetězce pětinu zboží pod vlastní značkou. Česko tak patří mezi země střední a východní Evropy, ve kterých je podíl vlastních privátních značek nejvyšší. Na oblibě privátních značek u Čechů mají podíl nízké ceny, a tak řetězce nabízejí levně nejen potraviny a nápoje, ale i domácí spotřebiče a sportovní potřeby. V Česku dosahuje podíl vlastních značek zboží 17 %, stejně jako na Slovensku nebo v Maďarsku. Ale například ve Velké Británii je podíl vlastních značek 40 procent. Naopak v Srbsku, Černé Hoře, v Rusku nebo na Ukrajině je nulový. Na tyto trhy zatím řetězce tolik nepronikají.

Hospodářské noviny se věnují nakupování - tak zvanému emocionálnímu, kdy o nákupu rozhodují nejen cena, ale třeba vůně nebo pouštěná hudba. Jak deník zjistil na pražské konferenci Retail Summit, cílem tohoto tahu obchodníků je co nejvíce zákazníkovi zpříjemnit pobyt v prodejně, zapůsobit na něj, aby se opět vrátil. Podle zkušeností na mladé kupující působí vůně citrusů, starší zákazníci kladně reagují na vůni vanilky. Česko je v emocionálním nakupování pozadu. Prodejci používají jen slabé prvky, takže se prosazují především firmy, které mají podobné zkušenosti ze zahraničí.

Mladá fronta Dnes popisuje situaci: ranní kávu si milenci dopijí ještě doma v Tel Avivu, svatební koláč už budou krájet o šest hodin později a o tisíce kilometrů dál, v české metopoli. První novomanželskou noc pak stráví zase v Izraeli. Tento scénář není nesmysl - opakuje se pro několik set párů ročně v obřadní síni Prahy 6. Polovinu svatebních párů z pěti set uzavřených sňatků tvoří totiž cizinci, především z Izraele. Tam je totiž přípustný pouze sňatek náboženský. Fenomén rychlých svateb se natolik rozšířil, že se ho radnice sešté pražské části rozhodla dokonce využít pro posílení své turistické politiky a přílivu peněz do městské pokladny.

Lenka Rákosová, Marián Vojtek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme