Kapacita koridoru nestačí. Buď se přistaví další koleje, nebo vysokorychlostní tratě, říká šéf Správy železnic

Rychlejší a pohodlnější, takové by měly být vysokorychlostní tratě v Česku. Do té doby, než vyjede první rychlovlak, musí cestující využívat stávající koridory. Všechny cesty přitom nejsou bez komplikací, hlavně při rekonstrukcích vlaky nabírají zpoždění. „Máme určité úseky, zejména výjezd z Prahy směrem k České Třebové a Kolínu, kde už kapacity nestačí,“ upozorňuje pro Radiožurnál generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Rozhovor Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vlak

Vlak | Foto: Jaroslava Mannová

Blíží se konec prázdnin, znovu se dá očekávat nápor cestujících na železnici. Jsou teď hlavní koridory bez rekonstrukcí, výluk a bez případných komplikací?
V současných koridorech stále probíhají dílčí výluky. Například jsme udělali nultou kolej v Poříčanech – Běchovice. Ale cestující to ani nezaznamenali. Čili odpověď je, že na stěžejních úsecích, kde loni byly náročné výluky, třeba Praha – Česká Třebová – Brno,  v současné době rozsáhlé výluky nejsou a došlo k radikálnímu zlepšení.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na stěžejních úsecích v současné době rozsáhlé výluky nejsou, říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda

A co na ostatních koridorech? Ať už jde o ten na Ústí nad Labem, na Cheb, případně z Olomouce na Ostravu?
Na těchto tratích byly také výluky, zejména nejnáročnější výluka, víceletá, byla na rameni Praha – České Budějovice. Ale na tomto čtvrtém koridoru také skončily výluky a došlo až ke skokové situaci ve smyslu, že až o 20 minut se zkrátila jízdní doba. Čili zlepšení je i na těchto ramenech.

České dráhy v polovině srpna uvedly, že v prvním pololetí jezdily jejich vlaky s přesností 90 procent. Přičítáte to právě i ukončení hlavních omezení?
Je to jedna z věcí, které určitě ovlivnily spolehlivost vlaků jako takových a snížení rozsahu zpoždění. My jako Správa železnic ovšem sledujeme komplexně všechny dopravce, takže není to jen o Českých dráhách. Ale ano, došlo ke zlepšení zhruba v těch číslech, jak jste zmiňoval.

Vlaků a cestujících je mnoho, vysvětluje prodloužení jízdní doby mezi Prahou a Brnem Správa železnic

Číst článek

Znamená to tedy, že výraznější zpoždění na železnici už teď nehrozí?
Když pominu efekt, který nám často vytváří počasí – historicky jsme to nezaznamenali, protože nárazové větry, krupobití, deště teď hodně provoz ovlivňují. Z komplexního pohledu to, co zaznamenávala cestující veřejnost ve vlakových spojích v loňském roce, už v letošním roce nebude a nehrozí.

Cestujících na železnici přibývá. Co ale kapacita české sítě? Vejdou se na trať další vlaky?
Je to čím dál větší téma nejenom u nás, ale i v zahraničí. Máme určité úseky, zejména výjezd z Prahy směrem k České Třebové a Kolínu, kde už kapacity nestačí.

Byť máme nejhustší síť v rámci Evropy na rozlohu území, tak kapacita na některých úsecích koridoru už nestačí a nemá to řešení vyjma radikálnosti v podobě přistavení koleje nebo výstavby vysokorychlostních tratí, které ulehčí těmto úsekům.

Vojtěch Bidrman, prh Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme