Srážce hořícího tahače s lokomotivou šlo podle vyšetřovatelů zabránit

Noční nehoda na přejezdu mezi obcemi Jablůnka a Bystřička na Vsetínsku se nemusela stát. Lokomotiva tam krátce po půlnoci narazila do hořícího tahače, který na přejezdu uvízl. Na místě už v té době likvidovali požár hasiči. Žádali o zastavení železniční dopravy, přesto lokomotiva vyjela. Podle Drážní inspekce selhala komunikace železničářů.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

nehoda tahače a lokomotivy na Vsetínsku

nehoda tahače a lokomotivy na Vsetínsku | Foto: HZS Zlínského kraje

Náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera Radiožurnálu řekl, že Hasičský záchranný sbor Zlínského kraje informaci o uvízlém kamionu na přejezdu ohlásil včas a zcela korektně.

V přenosu a vyhodnocení informací selhaly pravděpodobně až České dráhy, které dopravu na trati mezi Valašským Meziříčím a Vsetínem přes opakovanou urgenci hasičů nedokázaly zastavit ani deset minut od ohlášení.

Tutéž informaci potvrdil také mluvčí krajských hasičů Ivo Mitáček, podle něhož hasičský záchranný sbor disponuje záznamy telefonních hovorů jak o požáru tahače, tak spojení s drahami. "Ve druhé minutě jsme informovali drážní hasiče v Přerově, aby zajistili vypnutí proudu a zastavení dopravy na železniční trati. Tento hovor je u nás zaznamenán," uvedl Mitáček.

Záznamy s vteřinovým rozlišením hasiči poskytli odborníkům a inspektorům Českých drah, kteří nyní zkoumají, proč zastavení dopravy na trati a vypnutí proudu na trati trvalo 17 minut. Drážní inspekce v současnosti analyzuje komunikaci mezi všemi zúčastněnými zaměstnanci, z níž vyplyne míra zavinění konkrétních osob.

Podle Kučery půjde pravděpodobně o selhání jedince. "Vina je na Českých drahách, respektive na některém zaměstnanci, který špatně předal informaci dál. To bude ještě otázka dalšího šetření, budeme zkoumat jednotlivé záznamy rozhovorů mezi zaměstnanci Českých drah, budou-li tyto záznamy vůbec k dispozici," uvedl Kučera. Dodal, že šetření nehody může trvat i několik měsíců.

Vypnutí proudu v troleji podle výpovědi strojvůdce paradoxně zavinilo, že se lokomotivu nepodařilo zastavit dřív. "To je zajímavý moment celé události. Byla to pro nás velmi překvapující informace, když strojvůdce poté, co vystoupil, nás informoval, že nedokázal lokomotivu zastavit právě proto, že byl vypnutý proud v troleji. Účinek brzd na lokomotivě byl o to snížen," doplnil Mitáček.

Hořící tahač kamionu se v kolejišti zastavil podle řidiče kvůli technické závadě. Hasiči po příjezdu na místo okamžitě zasáhli, krátce na to se ale podle mluvčího spustilo výstražné zařízení a stáhly se závory. Velitel zásahu proto okamžitě ukončil zásah a nechal vyklidit kolejiště, vzápětí do tahače narazila projíždějící lokomotiva. Vozidlo odhodila za přejezd do kolejiště a zastavila se asi po 100 metrech. Strojvůdce utrpěl po nárazu šok.

Uvolnění silnice i trati trvalo záchranářům přibližně dvě hodiny. Celkové škody přesáhly podle předběžných informací jeden milion korun. Požár zničil kompletně kabinu i motorový prostor tahače a způsobil škodu za 900.000 korun. České dráhy doposud škody odhadly na 250.000 korun.

Podobná srážka vlaku s osobním autem stojícím na přejezdu se stala v březnu na Mělnicku. Čtyři lidé utrpěli lehká zranění. Škoda byla vyčíslena na více než 40 milionů korun. Policie již dříve obvinila z obecného ohrožení a pokusu o pojistný podvod trojici mužů. Policie o překážce na trati informovala České dráhy, kvůli údajně nepřesnému uvedení lokality ale výpravčí varoval jinou stanici.

Lenka Rákosová, Martin Hromádka, Roman Verner Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme