Srovnávací zkoušky jsou nekoncepční, stěžují si učitelé i psychologové

Sedmnáct psychologů a učitelů chce zarazit srovnávací zkoušky žáků pátých a devátých tříd na základních školách. K bojkotu vyzvali i rodiče. Podle kritiků je plán, jehož detaily dnes ministerstvo školství představí, nekoncepční.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

test | Foto: Fotobanka Stock.xchng

Odborníkům se nelíbí, jak ministerstvo mění stanoviska, k čemu výsledky celoplošných testů poslouží. Nedávno totiž zazněl nápad, že rozdělí žáky na budoucí učně a studenty.

To ale ministr školství Josef Dobeš (Věci veřejné) po vlně kritiky odmítl a upřesnil, že srovnávací zkoušky mají sloužit jako zpětná vazba kvality a úrovně vzdělávání na jednotlivých školách.

Přehrát

00:00 / 00:00

Viceprezident Asociace ředitelů základních škol Pravoslav Němeček se vyjadřuje k plánovaným srovnávacím zkouškám žáků pátých a devátých tříd

„Celý vzdělávací systém je rozvolněný zrušením osnov a učitelé nemají porovnání. V různých městech České republiky se učí děti v tom předmětu něco jiného a my jsme si řekli, že v klíčových bodech v páté a deváté třídě je třeba nastavit minimální standard, co musí každé dítě umět ze tří klíčových předmětů,“ vysvětlil Dobeš.

Testy prověří znalosti žáků z českého i cizího jazyka a matematiky v květnu 2014. Už v polovině prosince ministerstvo chystá první generálku na stovce škol.

Zkoušky prověří jen znalosti žáků

„Když to vezmu z trošku širšího pohledu, určitě je dobře, že se něco dělá se zlepšením kvality vzdělávání. Školy už si většinou žáky testují, využívají služeb různých organizací, které jim dávají určité podklady, ale tady jde jenom o to, že to je jenom jedna část evaluace toho žáka,“ domnívá se viceprezident Asociace ředitelů základních škol Pravoslav Němeček.

Podle něj sice testy podají přehled o znalostech žáků, nemohou ale ověřit jejich schopnosti komunikace nebo spolupráce. To, jestli je pro žáky vhodné studium na škole s maturitou, proto mohou srovnávací zkoušky ukázat jen částečně, myslí si Němeček.

Digitální učebna na 10.ZŠ v Plzni | Foto: tisková zpráva, Magistrát města Plzně

„Nelze říct jednoznačně – ten žák se na gymnázium nehodí. Protože on se může změnit, může se zlepšit, má šanci třeba až do té deváté třídy na sobě pracovat a podobně,“ vysvětluje.

Asociace si nicméně myslí, že testy mohou představovat pro žáky, rodiče i učitele zpětnou vazbu, i když jen v oblasti znalostí.

V minulém týdnu se ředitelé základních škol zabývali plánem ministerstva školství na valné hromadě. Asociace se teď chystá návrhy na celoplošné testování ovlivnit.

„My jsme teď sepsali takové závěry z té valné hromady a tyto závěry zveřejníme, předáme je ministerstvu školství, předáme je panu ministrovi,“ dodává Němeček.

Klára Bílá, Kristina Winklerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru