BASKETBAL: Srbsko - Česko právě teď živě

Stále více lékařů si říká o poplatky za nadstandard. Ne vždy je to v pořádku

Čím dál častěji se pacienti, hlavně ti ve větších městech, setkávají s žádostmi o sponzorský dar nebo s poplatky za nadstandardní služby. Těmi může být vyšetření bez čekání, konzultace po telefonu, ale i televize v čekárně. Lidé peníze často zaplatí, i když o služby nestojí, protože stojí o dobré vztahy s lékařem.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Čekárna v nemocnici (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

„Když mě při vstupu do péče ke gynekoložce oznámili, že u nich je taková jakoby vstupní prohlídka, za kterou se platí 450 korun, že pak už ale nic platit nebudu muset, ale teď si musím tu vstupní prohlídku zaplatit, to se mi moc nechtělo, ale zaplatila jsem to,“ potvrzuje pacientka Naďa.

Poplatek za registraci pacienta do nějakého dispenzárního programu je podle prezidenta České lékařské komory (ČLK) Milana Kubka v pořádku: "Ze zákona mohou zdravotnická zařízení vybírat poplatky za služby, které nejsou hrazeny z veřejného zdravotního pojištění."

Podle právníků i ČLK jsou sponzorské dary a poplatky za nadstandard v pořádku, když jsou opravdu dobrovolné. Doktor ale nesmí pacienta odmítnout, když zaplatit nechce.

Přehrát

00:00 / 00:00

Redaktorka Lenka Jansová zjistila, jak si někteří lékaři vynucují zaplacení poplatků

„Poskytovatelé zdravotní péče mají každý ve své smlouvě se zdravotní pojišťovnou, že za péči hrazenou z pojištění si nesmí vynucovat žádné registrační poplatky, žádné sponzorské dary, žádné peníze bokem,“ upozorňuje právník specializovaný na oblast zdravotnictví Ondřej Dostál.

Připouští nicméně, že se jedná o rozšířený problém, kterému se navíc z pohledu pacienta jen velmi těžko brání. Je totiž vůči lékaři ve slabším postavení.

„Pacient, když přijde poprvé do ordinace, se setká prostě s tím, že mu sestra řekne něco v tom smyslu – my jsme soukromé zařízení, proto nám buď musíte tady zaplatit za to, že máte časopisy v čekárně, nebo za to, že máte záchodový papír na záchodě, nebo za to, že vaši kartu zaneseme do našeho systému. Případně vás žádáme, abyste nám dal sponzorský dar, který nám dát nemusíte, ale v takovém případě se tady s vámi nebude nikdo bavit,“ popisuje Dostál s nadsázkou.

Čeští pacienti si stěžují na nemocniční péči. Problémem je prý hlavně nedostatek personálu

Číst článek

Česká lékařská komora oznámila nové protesty, mimo jiné také proti nižším úhradám od pojišťoven. Je tedy pravděpodobné, že si hlavně ambulantní specialisté budou stále častěji vylepšovat rozpočet různými nabídkami nadstandardních služeb.

„Mně to osobně nepřipadá úplně nejdůstojnější. Já bych byl radši, aby zdravotní pojišťovny platily tak, jak mají. Občané si platí zdravotní pojištění a mají tedy právo, aby za ně pojišťovny platily v plné výši,“ říká Kubek.

Přehrát

00:00 / 00:00

O sponzorských darech mluvil v Ranním interview Radiožurnálu prezident ČLK Milan Kubek.

Podle něj lékaři rezervy už vyčerpali.

„Rezervy jsou vyčerpány, většina z nás zatím dokázala bránit pacienty před dopady nejrůznějších nesmyslů, které pan ministr Heger vydává za reformu. Část té péče jsme skutečně hradili ze svého,“ vysvětluje Kubek a pokračuje:

„Pokud ale v letošním roce ambulantním internistům klesá úhrada za jejich vyšetření od pojišťoven o 25 procent, tak kde ti kolegové mají peníze brát? Oni se snaží legálním způsobem zachovat ekonomické fungování svých praxí.“

Na vynucování poplatků si můžou lidé stěžovat na krajském úřadě nebo u zdravotní pojišťovny.

„Pokud by toto učinilo více pacientů od jednoho lékaře, tak to bude dostatečně průkazné. Zdravotní pojišťovny by na tato jednání měly reagovat velmi přísně zrušením smlouvy či uložením významných sankcí,“ dodává právník Ondřej Dostál.

Lenka Jansová, Kristina Winklerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme