Stále více školáků má vadu řeči. Řešit to musejí zejména rodiče

Nový školní rok teprve nedávno začal a učitelé už hlásí potíže s dětmi. Podle pedagogů totiž přibývá školáků, kteří do první třídy přijdou s vadami řeči. A nejde jen o špatnou výslovnost nejtěžších českých hlásek. Děti dokonce šišlají a patlají. Mluvu jim pak spravují logopedové na školách.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Prvňáci

Prvňáci | Foto: Lukáš Milota | Zdroj: Český rozhlas

V rohu místnosti je na zdi pověšené zrcadlo. V jeho odrazu se rýsují dva obličeje, které na sebe vyplazují jazyk.

Anička chodí do druhé třídy a má problémy vyslovit správně R a Ř. Ester Stará z pražské Základní školy Lyčkovo náměstí ji zase učí, jak správně a lépe mluvit. Nad názorným materiálem kradoucí straky procvičují obtížnou hlásku.

Přehrát

00:00 / 00:00

Po příčinách vad řeči školáků pátrala redaktorka Radiožurnálu Klára Bílá

Je jen několik týdnů po začátku školy a Ester Stará už ví, že problémy s řečí má na škole víc než třetina dětí.

„Dneska se děti dívají na cizí seriály, které jsou většinou animované a nebo jsou zahraniční, tím pádem dabované. A oni nevidí artikulační stereotypy výslovnosti. Oni si prostě nepřiřadí k hlásce to, jak je pusa nastavená a jak se má správně mluvit,“ domnívá se Ester Stará.

Klíčem je rodič

Do jedné z prvních tříd vyrazila i redaktorka Radiožurnálu Klára Bílá. Stejně staré děti, které uviděla, měly rozdílnou řeč. Minianketa, kterou mezi dětmi provedla a kterou si můžete poslechnout v přiloženém záznamu, prokázala, že vady řeči jsou mezi prvňáčky spíše běžné.

Už úředníci ministerstva školství na jaře na školky apelovali, aby se více zaměřily na logopedickou prevenci.

Logopedka Ester Stará procvičuje výslovnost s žačkou ZS Lyčkovo náměstí | Foto: Klára Bílá

Podle místopředsedkyně Asociace předškolní výchovy Ludmily Šprachtové musejí na řeč svých dětí dbát hlavně rodiče.

„Když dítěti nedáte prostor, aby se pohybově rozvíjelo, tak to souvisí zase s buňkami v mozku, které podporují rozvoj řeči. Děti tráví hodně času u televize a je to opomenuto kolem druhého roku, kdy dítě potřebuje, aby se s ním povídalo, aby s ním člověk komunikoval,“ upozorňuje Ludmila Šprachtová.

I poslední výroční zpráva České školní inspekce ukázala, že nejčastějším důvodem pro odklad povinné školní docházky jsou řečové vady.

Řečové vady mohou školáky ovlivnit i do budoucna

„Neléčené“ řečové vady mohou mít pro školáky následky i v dalších ročnících. „Často se z těchto dětí rekrutují děti se specifickými poruchami jako je dyslexie, dysortografie, dysgrafie,“ říká Ester Stará.

S tím, že přibývá dětí, které mají nějakou vadu řeči, má zkušenost i předsedkyně Somatopedické společnosti a garantka projektu Škola bez překážek Vanda Hájková.

„Mohu potvrdit, že se momentálně v té dětské populaci opravdu frekventují tyto poruchy a že veškerý současný výzkum směřuje k tomu, abychom je včas odhalovali a abychom je včas diagnostikovali,“ řekla Hájková ve večerních Ozvěnách dne.

Současně varovala před jednostranným výkladem příčiny vad jako čistě komunikačního problému. Jde podle ní o problém mnohem širší a faktory, které v tomto případě sehrávají roli, jsou jak sociální, tak biologické.

Přehrát

00:00 / 00:00

dysfunkce.mp3

Že děti neumějí správně mluvit je souhrn mnoha okolností i podle speciální pedagožky a učitelky z pražské Základní školy Sázavská Renaty Hladké. Nedomnívá se však, že by počet dětí s vadami výrazně vzrostl.

„Já za svoji osmnáctiletou praxi nemám zas tolik pocit, že by jich tolik přibylo. V podstatě ten počet je plus minus pořád stejný. Ale samozřejmě s těmito dětmi je potřeba pracovat, a to už potom ten problém je, protože není na ně tolik času, jak by bylo potřeba,“ podotkla Hladká.

Dysgrafie, dyslexie a dysortografie podle Hladké nemusí vždy souviset s tím, že dítě neumí správně mluvit. Tyto dva problémy by jednoznačně nespojovala ani Hájková, která však dodala: „Řeč je nejkřehčím projevem toho lidského mozku a vždycky na ní poznáme, co se v tom mozku děje. Takže trošku avízo nám dát může.“

Klára Bílá, mad Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme