Stanice technické kontroly budou pod centrálním dohledem

Ministerstvo dopravy spustí už za týden provoz centrálního elektronického dohledu nad stanicemi technické kontroly. Opatření má zamezit podvodům, při kterých se do silničního provozu dostávají auta nevyhovující technickým podmínkám.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

silniční zákon | Foto: Alena Palečková

O spuštění systému se mluví už asi dva roky, jeho zavedení zpozdila příprava a výběrové řízení na dodavatele. Díky počítačovému systému teď budou mít pracovníci dohledu on-line informace o tom, jaké vozidlo v daném okamžiku prochází kontrolou a jaký úkon na něm technik provádí. To pak budou moci porovnat se skutečným stavem.

Jak bude nový kontrolní systém fungovat, Radiožurnálu popsal mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka: "Pokud tam bude vozidlo, tak budeme vědět, že jsou třeba kontrolovány brzdy. V ten moment naši technici vtrhnou do stanice technické kontroly na přepadovou kontrolu. Pokud to nebude v pořádku, tak to bude problém, který může vést až k uzavření stanice."

Podle mluvčího Hanzelky má opatření zlepšit bezpečnost na našich silnicích: "Často jsme se setkávali s nepoctivým jednáním stanic, kdy do provozu byla pouštěna vozidla, která tam nemají co dělat. Auta byla omlazována, nesouhlasily typy motorů. Často jsme se setkávali i s pokusy o korupční jednání. Například do velkého technického průkazu byly vloženy peníze, které měly zajistit, aby vozidlo bylo neprávem vpuštěno do provozu."

Později by se součástí dohledu měl stát i kamerový systém, doplňuje mluvčí Hanzelka: "Provádíme zkušební provoz, stanice budou napojovány postupně. 1. září to bude 35 stanic technické kontroly, tedy asi 10 %. Od 1. října přibude dalších 40 % a od 1. listopadu zbylá polovina stanic."

Na pravidelné technické prohlídky v akreditovaných stanicích technické kontroly musejí majitelé s osobním autem nebo motocyklem nejpozději čtyři roky po pořízení nového vozu a pak každé dva roky. Při prohlídkách technici mimo jiné kontrolují účinnost brzd, seřízení světel, funkčnost podvozku a řízení, stav pneumatik, fungování elektrických přístrojů nebo úniky oleje. Čeští motoristé každý rok za technické prohlídky a měření emisí zaplatí až čtyři miliardy korun.

Šárka Slezáková, Miroslav Panuška Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme