Starostové chtějí kvůli kamionům zpoplatnit silnice nižších tříd

Malé obce nedaleko dálnic se od letošního roku potýkají s nárůstem kamionů. Důvodem je rozšíření mýtné povinnosti i na vozy nad 3,5 tuny a zvýšení pátečních sazeb. Starostové postižených obcí proto chtějí zavést mýto na silnice nižších tříd.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kamióny ztížily průjezd kruhákem | Foto: Miroslav Zimmer

Jednou z postižených obcí jsou například Příšovice na Liberecku, které leží nedaleko silnice R10. Podle starosty Antonína Líznera nemá obec možnost omezit zákaz jízd těžkých nákladních aut.

„Klíčový problém je ten, že komunikace, která vede naší obcí, slouží jako základní objízdná trasa pro rychlostní komunikaci R10 a řidiči ve snaze ušetřit samozřejmě jezdí právě po těch nezpoplatněných komunikacích. U nás se zvýšil počet kamionů zhruba kolem 25 procent,“ přiblížil starosta.

Přehrát

00:00 / 00:00

O problémech v souvislosti s mýtným diskutovali v Ozvěnách dne náměstek ministra dopravy Tomáš Kaas, starosta Příšovic Antonín Lízner a Pavel Přikryl z hnutí Duha.

Podobný problém mají také například v Hustopečích, kterými vede silnice souběžná s dálnicí D2. Podle tamního starosty Luboše Kuchynky je jedinou možností, jak tomu zabránit, zavést mýto i na silnicích nižších tříd.

„Zpoplatnit nejméně tak, jako dálnici, aby už nebyl žádní stimul ke sjíždění. Protože pak je jasné, že je lépe jezdit po dálnici, která se projede rychle než například po Hustopečích, kde letos došlo k dalšímu nárůstu kamionové dopravy přes město. Řádově se jedná asi o 500 kamionů na pátek navíc,“ uvedl.

Podle náměstka ministra dopravy Tomáše Kaase po zvýšení pátečních sazeb k nárůstu intenzity kamionové dopravy na silnicích nižších tříd nedošlo. „Ověřovaly nám to i studie, které jsme si nechali vypracovat,“ uvedl v Ozvěnách dne.

Co se týče rozšíření povinnosti platit mýtné pro auta nad 3,5 tuny, tam ta situace podle něj nastat může. „Protože jsou to většinou regionální dopravci, kteří mohou volit trasy mimo zpoplatněné komunikace. Na druhou stranu ale musím zdůraznit, že ve všech okolních státech jsou na dálnicích a rychlostních komunikacích zpoplatněny nákladní auta na 3,5 tuny,“ uvedl.

Důležitou roli hraje podle něj také to, jak je v ČR vybudovaná infrastruktura. „Ministerstvo dopravy uvažovalo - ale musí to být i ve spolupráci s kraji – o zpoplatnění silnic nižších tříd. Není to však jednoduché, protože to nejde mikrovlnným systémem, ale spíš satelitním. To je v tuto chvíli neproveditelné, ale na systému se pracuje,“ řekl Kaas.

Podle starosty Příšovic Antonína Líznera však bylo chybou, že celá záležitost nebyla řešená komplexně od samého začátku. „Bylo evidentní že po zavedení mýta na dálnicích se značná část přepravy přesune na objízdné trasy. A tady byla základní chyba, kterou podcenilo ministerstvo dopravy i zákonodárci,“ řekl v Ozvěnách dne.

Alternativa železnice

Jako alternativa ke kamionové dopravě se většinou zmiňuje přeprava zboží po železnici. Podle náměstka ministra dopravy se ministerstvo snaží o vybudování logistických center, aby docházelo k rozložení nákladů mezi oběma dopravami.

Podle Pavla Přibyla z Dopravní federace, což je sdružení několika ekologických organizací, by mělo dojít k nárůstu mýtných poplatků tak, aby motivace překládat náklady na železnici byla výraznější.

Soutěž To je on, kamion

Z důvodu zviditelnění problémů způsobovaných nedokonalým mýtným systémem se rozhodla Dopravní federace vypsat soutěž s názvem "To je on, kamion". Zúčastnit se jí může kdokoli, kdo pošle na adresu soutěže fotografie nebo videa náklaďáků, které způsobují problémy na menších silnicích.

„Soutěž má upozornit na to, že v ČR máme zavedený velmi okleštěný systém mýtného, který vede k tomu, že kamiony a náklaďáky obecně objíždějí zpoplatněné úseky přes menší města a vesnice – působí tam škody a znepříjemňují život místním lidem,“ přiblížil v Ozvěnách dne člen rady Dopravní federace, Pavel Přibyl z hnutí Duha.

Dnes byl vyhlášen už druhý ročník soutěže. „Vloni se nám sešli příspěvky z celé republiky. My jsme vytipovali řadu obcí, s kterými jsme vstoupili do kontaktu a tento ročník soutěže rozjíždíme i ve spolupráci s nimi. Předpokládáme, že se projekt podaří zviditelnit a přispěje k tomu, že politická reprezentace bude problém řešit,“ dodal.

Eva Kézrová, Katarína Brezovská, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme