Stát chce přitvrdit proti ‚šmejdům‘. Rok starý zákon se naučili obcházet

Už rok platí v Česku zákon proti ‚šmejdům‘. Politici si od něj slibovali, že zabrání agresivním a manipulativním metodám prodeje na předváděcích akcích. Prodejci ale vymysleli několik způsobů, jak zákon jednoduše obejít. To potvrdily i reportáže Radiožurnálu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Předváděcí akce pro důchodce (ilustrační foto)

Předváděcí akce pro důchodce (ilustrační foto) | Foto: Český rozhlas

„První věc: Já tady nikomu nebudu nic prodávat, já tady budu dělat jen reklamu,“ slibuje na úvod akce v hodonínské restauraci Marina zhruba třicetiletý muž.

Na předváděčku, která se konala krátce před Vánoci, dorazilo dvacet lidí, převážně seniorů. Mezi nimi dvě dámy vybavené nahrávací technikou. Díky nim můžeme zjistit, jaké metody prodeje šmejdi používají.

Přehrát

00:00 / 00:00

O nových aktivitách šmejdů a jejich síti firem mluví autor reportérů Janek Kroupa

I přes původní slib se na akci v Hodoníně nakonec prodávalo. Prodejci tvrdili, že zastupují velkoobchod s domácími potřebami Fostr. Ukázali seniorům i webové stránky firmy, jejíž kamenné obchody lze podle nich najít ve všech větších městech. Pak došlo na ‚soutěž‘.

Naše figurantky vyhrály hlavní cenu: zlatou kartu, na kterou si je možné u Fostra vyzvednout zboží za 30 tisíc korun. Pochopitelně to má podmínku – paní si musí koupit parní vysavač, který šmejdi předvedli na akci. Jeho cena je údajně 80 tisíc korun. Po několika slevách spadne na 25 tisíc.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportér Radiožurnálu Janek Kroupa natáčel na předváděcí akci takzvaných šmejdů v Hodoníně

Jak se ukázalo, šlo opět jen o osvědčené matoucí a nekalé triky. Žádný velkoobchod Fostr neexistuje. Webové stránky byly podvržené. Zlatá karta zákaznicím nedorazila ani po téměř dvou měsících. A stejně by byla k ničemu. V obchodním centru Avion v Brně, kde jí třeba podle prodejců bylo možné uplatnit, o žádné firmě Fostr a její kartě nic nevědí.

Jak zjistil Radiožurnál, v pozadí předváděček se pohybují stále stejné tváře. Vysavače v Hodoníně podle razítka na faktuře prodávala firma NT. Jejím majitelem byl Jiří Himl, někdejší jednatel slavné předváděčkové firmy Beck. Několik dní po akci firma přechází na muže, který má trvalé bydliště na úřadu v Orlové, pravděpodobně tedy bezdomovce. Firma se stává nedostupnou.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportér Radiožurnálu Janek Kroupa zjišťoval, kdo za akcemi šmejdů v současné době stojí

Himl tvrdí, že svou firmu prodal. Kupce prý nezná, doporučila mu ho ‚osoba blízká‘. „Co jsem odešel od Becka, tak s tím nemám nic společného. Neobtěžujte mě,“ rozčiloval se, když se ho reportér na předváděcí akce chtěl zeptat.

Neznámou osobou není ani majitel velkoobchodu AML, který dodal zmíněný čínský vysavač. Je to Marek Loštický, který v roce 2003 zakládal firmu přímo s duchovním otcem předváděcího byznysu Jensem Beckhäuserem.

„Neprovozujeme prodej na předváděcích akcích a ani skrz obchodní zástupce. Pokud se naše zboží na předváděcích akcích nabízí, jedná se buď o podvrh, nebo o re-export od našich odběratelů ze zahraničí,“ říká Loštický.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportér Janek Kroupa zjišťoval, kdo jsou lidé, kteří zboží na předváděčky dodávají

Jisté je, že rok po účinnosti novely zákona o spotřebiteli, šmejdi dál používají své zavedené finty ke klamání zákazníků. Našli způsob, jak zákon obejít. Firmy třeba fungují jen několik měsíců a lidé už pak nemají šanci věc reklamovat.

Poslanci proto chtějí zákon změnit ještě jednou. Druhou, tentokrát důslednější novelu připravuje pracovní skupina při ústavně právním výboru. Například Jeroným Tejc z ČSSD navrhuje, aby společnosti, které prodávají zboží na předváděcích akcích, složily předem kauci. „Pokud dojde k udělení pokuty, tak aby bylo z čeho ty nároky zaplatit,“ říká Tejc.

Přehrát

00:00 / 00:00

Předváděcí akce dál běží, ve sněmovně se proto chystá další změna zákona o ochraně spotřebitele. Mluví o ní reportér Janek Kroupa

Zákonodárci se chystají také oprášit starý návrh, aby prodejci přímo na letácích uváděli i cenu prezentovaného zboží. Aby si důchodci mohli předem zjistit, jestli není předražené. Právě nepoctivým obchodníkům jen loni udělila Česká obchodní inspekce podle svého mluvčího Jiřího Fröhlicha rekordní pokuty:

„Celkově pro společnosti, které se soustředí na převáděcí akce, nabylo právní moci 181 pokut za 27 milionů korun,“ připomíná mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Janek Kroupa Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme