Stát dá na dopravní stavby letos a za rok celkem 126 miliard

Do rozvoje a údržby silnic a železnic dá stát v letošním roce 66 miliard, v příštím pak jen 60 miliard korun. Počítá s tím materiál s názvem Harmonogram výstavby dopravní infrastruktury, který dnes bude projednávat vláda.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stavba dálnice D8 - most Dobkovičky

Stavba dálnice D8 - most Dobkovičky | Foto: IDMZ

Z těchto 126 miliard půjde v následujících dvou letech jen na stavby silnic a dálnic a jejich údržbu téměř 68 miliard korun.

Největší díl z této sumy spolkne kromě oprav silnic dostavba dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi, na kterou v letech 2012 a 13 půjde více než 7,5 miliardy korun. Více než 6 miliard pak bude stát dokončení dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí.

Za rozšíření dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou dá v tomto období stát 3,5 miliardy z celkových třiadvaceti. Například dokončení brněnských tunelů Dobrovského bude stát ještě více než tři miliardy. Jedna miliarda pak půjde na ještě letos otevíranou dálnici z Bohumína na polskou hranici.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ministr dopravy Pavel Dobeš přibližuje plány na výstavbu dopravní infrastruktury

Na železnici půjde jak letos, tak v příštím roce po 28 miliardách. Z celkových 56 skončí 15 miliard korun v nákladech na opravy a údržbu kolejí.

Velká část půjde především na modernizaci třetího a čtvrtého koridoru do Plzně a Českých Budějovic. Například modernizace trati mezi Plzní a Rokycany naplánovaná do roku 2015 bude stát 2 miliardy ročně.

Na miliardu a půl pak vyjde rekonstrukce kolejí a nástupišť plzeňského nádraží. Mimo tyto koridory rozpočet počítá se dvěma z celkových čtyř miliard na opravu železniční stanice v Přerově.

O polovinu méně pak bude stát modernizace kolejí v Ústí nad Orlicí. Na více než dvě miliardy přijde například elektrizace tratě mezi Brnem a zastávkou u Brna.

Čerpání evropských peněz

Necelou třetinu plánované sumy by měly pokrýt peníze z evropských fondů. Ministr dopravy Pavel Dobeš předpokládá, že v květnu 2012 budou odeslány žádosti o proplacení staveb železničního charakteru a potom ve druhém pololetí žádosti o proplacení silničních dopravních staveb.

„V této věci jsme za poslední půl roku udělali velký kus práce,“ dodává.

V rozpočtu je uvedeno, že do roku 2013 půjde z evropských fondů necelých čtyřicet miliard. Jejich čerpání je ovšem v několika případech – třeba u dostavby dálnice D8 z Lovosic do Řehlovic – ohroženo.

Ministr doufá, že se podaří stavbu dokončit do roku 2015. V případě, že dojde k prodloužení termínu, nebyla by totiž splněna kritéria a s proplacením finančních prostředků by nastal problém. Ministerstvo proto připravuje náhradní projekty.

„Největším náhradním projektem, který je potom možné využít pro čerpání evropských zdrojů, je modernizace dálnice D1, kterou paralelně budeme u toho připravovat. To znamená pokud by finanční prostředky nebylo na D8 možné vyčerpat z Evropské unie, tak by byly vlastně financované z národních zdrojů, a potom finanční prostředky z Evropské unie by byly využity na modernizaci D1,“ vysvětluje Dobeš.

Ministerstvo dopravy podle něj také plánuje dokončit transformaci Ředitelství silnic a dálnic na obchodní společnost nebo státní podnik. Materiál naopak ani letos, ani příští rok nepočítá se spuštěním takzvaných PPP projektů, tedy staveb financovaných společně soukromými a veřejnými penězi.

První takový projekt by prý mohl být spuštěn nejdříve v roce 2014. Nejvážnějším kandidátem je část jihočeské dálnice D3 k rakouským hranicím.

mta, Petr Sehnoutka, Kristina Winklerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme