Stát stále nemá všechny pozemky pro dostavbu D11

Česká republika nemá stále všechny pozemky, které potřebuje pro dostavbu dálnice D11 do Hradce Králové. Dostavbě dvou a půl kilometru dlouhého úseku zůstává v cestě stát pozemek Jaroslavy Štrosové, sestry farmářky Ludmily Havránkové. Informaci odpoledne potvrdil ministr dopravy Pavel Dobeš.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ministr dopravy Dobes, Havrankova, Barta.jpg

Ministr dopravy Dobes, Havrankova, Barta.jpg | Zdroj: ČTK

Ministr v prohlášení po jednání na statku Ludmily Havránkové uvedl, že Jaroslava Štrosová dostala nabídku, která byla farmářkou předběžně přijata. Pokud na ni ovšem Štrosová nepřistoupí do konce roku, stát její pozemky v lokalitě vyvlastní.

Podle vyjádření jejího syna Davida Štrose, který figuruje také jako její právní zástupce, má farmářka chuť se před vyvlastněním pozemků se státem dohodnout.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ozveny D11.mp3

Dostavbu blokovaly také pozemky Ludmily Havránkové, sestry Jaroslavy Štrosové. S Havránkovou se ministerstvo na získání jejích pozemků dohodlo. Farmářka dostane jako kompenzaci 97 milionů korun a jiné parcely.

Změny v katastru nemovitostí u pozemků Havránkové budou podle Dobeše provedeny do konce roku. V roce 2012 proběhne na získaném území archeologický průzkum a od roku 2013 by měla začít výstavba. O rok později by po úseku mohla projet první auta.

ČTĚTE TAKÉ: Státu stále chybí jeden pozemek k dostavbě dálnice D11

Spor o pozemky pro dokončení dálnice D11 do Hradce Králové trvá už 17 let. S farmářkou Havránkovou se stát dohodl už před časem.

Jaroslava Štrosová upřednostňovala směnu svého pozemku za jiný. Se státem se na tom dohodla už loni před volbami. Nakonec ale ze směny sešlo.

Primátor Hradce Králové Zdeněk Fink ještě před dnešním jednáním uvedl, že by na dnešní schůzce s ministrem rád určil také další osud D11 po dostavbě. Jeho snahou je dotáhnout dálnici až k polským hranicím.

Protažení dálnice by výrazně ulehčilo obcím, přes které hlavní tah do Polska vede. "My se dnes dostáváme do průměrného čísla průjezdnosti Náchodem až 2 tisíce kamionů denně," upozorňuje starosta města Jan Birke.

Je třeba přesný zákon, myslí si hejtman Královehradeckého kraje

Podle hejtmana Královehradeckého kraje Lubomíra France je třeba zákonem nastavit přesný postup státu v podobných situacích. Norma by měla zahrnovat plány a dlouhodobé záměry výstavby podobného typu.

ČTĚTE TAKÉ: Oprava D1 by se mohla protáhnout až na 10 let

"Takovýmto případům by do budoucna nemělo docházet. Měla by být daná za pozemek slušná cena," řekl Franc v Ozvěnách Radiožurnálu a dodal: "Záměry, které má stát desetiletí, by neměly ztroskotat na tom, že není možné dohdonout se o výkupu pozemků."

Hejtman však stále i v podobných případech upřednosťuje dohodu. Stejně jako předseda Svazu vlastníků půdy ČR Michal Pospíšil, který vyvlastnění odmítá a upozorňuje, že majitele půdy k ní často poutá víe než komerční záměr a pojem slušná cena je v takových případech relativní.

Pospíšil zároveň dodává, že v tomto konkrétním případě vznikla chyba pravděpodobně na počátku vyjednávání.

"Pomíjí se, že se stát dohodnul v desetitisících dalších případů," uvedl Michal Pospíšil v Ozvěnách dne Radiožurnálu.

V ČR neexistují bezproblémové úseky, myslí si odborník

Podle profesora Karla Procházky z Centra dopravního výzkumu v České republice už dnes neexistují bezproblémové úseky.

"Kdekoliv se bude chtít stavět, tam se vždy najdou sporná území," uvedl Procházka ve Stalo se dnes Radiožurnálu. Stát už dnes podle něj není vlastníkem tolika souvislých území, aby na nich mohl stavět podobné stavby na vlastních pozemcích.

Na dálnici D11 má navazovat rychlostní silnice R35, která má tvořit alternativní trasu D1 a tvořit severní spojení Čech a Moravy.

ČRo, Pavel Cyprich, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme