Stát uděluje cestovní kanceláři koncesi, platnost pojištění ale nekontroluje

Každý rok v létě se několik cestovních kanceláří dostane do potíží, které v některých případech končí i krachem. Zpravidla se ale klienti zkrachovalých agentur mohou spolehnout na určité odškodnění, případně na to, že se z ciziny bez problémů dostanou domů. Zatím poslední případ CK Majestic Travel je ale jiný. Kanceláři totiž chybí pojištění proti úpadku a zhruba 40 lidí v Chorvatsku si proto musí dopravu domů zajistit samo.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Boskovická cestovní kancelář Majestic Travel

Boskovická cestovní kancelář Majestic Travel | Zdroj: ČTK

Okamžitě proto vyvstala otázka, jak je možné, že na českém trhu podniká firma bez příslušného pojištění.

„Ministerstvo pro místní rozvoj na základě pojistné smlouvy, kterou předložila paní podnikatelka, vydalo koncesi. Živnostenský úřad v Boskovicích na základě toho vydal živnostenské oprávnění a dotyčná žena začala podnikat,“ vysvětluje ředitelka odboru komunikace ministerstva pro místní rozvoj Jana Jabůrková a pokračuje:

„To, že má pojistnou smlouvu podepsanou, ale nemá ji zaplacenou, se ministerstvo pro místní rozvoj dozvědělo až dnes. Okamžitě jsme poslali na živnostenský úřad do Boskovic požadavek, aby toto živnostenské oprávnění bylo zrušeno.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak je možné, že na českém trhu podniká firma bez příslušného pojištění, vysvětlovala Jana Jabůrková, ředitelka odboru komunikace ministerstva pro místní rozvoj

Podle Jabůrkové jde teprve o druhý případ za mnoho let, kdy se něco podobného stalo. Tvrdí však, že ministerstvo, tedy stát nemůže kontrolovat, zda je smlouva zaplacená.

„Toto je v rukou pojišťoven. My nejsme schopni posoudit, pokud podnikatel předloží podle zákona podepsanou smlouvu, jestli je zaplacená, nebo není. To ví pouze ta pojišťovna,“ říká Jana Jabůrková.

Stát prý nemůže ani zpětně kontrolovat, jestli ten, kdo koncesi získal, poté splnil všechny potřebné podmínky k podnikání. „Stát může zkontrolovat pouze fakta podle zákona. A ten říká, že zájemce o koncesi musí předložit pojistnou smlouvu.“

Pojišťovna Generali, se kterou CK Majestic Travel pojištění uzavřela, prý ministerstvo oficiálně informovala až dnes. Celá věc je tedy podle ministerstva částečně vinou pojišťovny, která nezaplacené pojistné nenahlásila dříve.

CK Majestic Travel, která má finanční potíže, nebyla pojištěná. V Chorvatsku má 40 klientů

Číst článek

„My ale už od začátku roku pracujeme na změně zákona, která by měla upravit některé druhy podnikání v cestovním ruchu tak, aby zákon byl explicitnější, srozumitelnější především pro zákazníky cestovních kanceláří a dával naprosto jasná a neoddiskutovatelná pravidla, jak má podnikání v cestovních ruchu vypadat a právě i jak mají fungovat pojistné smlouvy,“ říká Jana Jabůrková.

Lidem, kteří odjíždějí na dovolenou, doporučuje, aby si u cestovní kanceláře vždy vyžádali informace o tom, u jaké pojišťovny a jakým způsobem je pojištěna, a případně si sdělené údaje u dané pojišťovny ověřili.

Klienti možná budou chtít odškodnění od státu

Poškození klienti se jistě budou domáhat odškodnění. Objevily se informace, že by jej mohli požadovat i přímo od státu, protože ten koncesi udělil.

„To v tuto chvíli nedokážeme posoudit. Sami zvažujeme, že bychom podali například trestní oznámení. Podnikatelka neměla zaplacenou smlouvu, z našeho pohledu šlo tedy o neoprávněné podnikání. Nicméně toto je věc v rukou právníků,“ tvrdí Jabůrková a dodává:

„Klienti se nyní mohou domáhat odškodnění v rámci insolvenčního řízení. A také se samozřejmě mohou obrátit na soud. My dále hledáme možnosti, jakým dalším způsobem by mohli postupovat.“

Veronika Sedláčková, Kateřina Kozmová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme