Stát vydá za reklamu značky Klasa 327 milionů. Podle výrobců zbytečně

O pořádný balík peněz ze státního rozpočtu se poperou reklamní agentury. Ministerstvo zemědělství totiž vyhlásilo zakázku na marketingovou podporu značky Klasa za 327 milionů korun. Podle výrobců přitom značka Klasa na lepší prodejnost zboží nemá vliv.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

cena pro 1. kolo

cena pro 1. kolo | Foto: Alena Palečková

Propagace Klasy stála v minulých letech už zhruba 1,2 miliardy korun. Za reklamu na každý jeden druh potravin s touto značkou, třeba na valašský preclík nebo takzvané dlouhé vejce z Karlovarska, tak stát zaplatil jeden milion korun.

„Já neposuzuji tu miliardu a půl, posuzuji, že se tady něco vytvořilo. Výrobci o to žádají a jsou rádi, že to mají. Myslím, že i pro spotřebitele to má přínos,“ tvrdí prezident Potravinářské komory Miroslav Toman. Další reklamní kampaň podle něj nejsou vyhozené peníze.

Přehrát

00:00 / 00:00

Zda má další investice do propagace značky Klasa smysl, zjišťoval reportér Ľubomír Smatana

Národní ocenění kvality Klasa uděluje výrobkům ministerstvo zemědělství už sedmým rokem. Nenápadná značka například na jogurtu nebo na sáčku s moukou měla zákazníkům zjednodušit výběr a ukázat na kvalitní výrobek.

Podle ministra zemědělství Petra Bendla (ODS) se další investice 327 milionů korun do propagace značky vyplatí: „Z pohledu domácností je to určitě významná částka. Z pohledu národního to zase není tolik peněz.“

Propagaci Klasy měla doposud na starost reklamní agentura McCann Erickson. Zástupce firmy David Čermák tvrdí, že značka Klasa zvyšuje prodej zboží o třetinu.

Značky pro potraviny mají zjednodušit přehled o kvalitě, je jich ale moc

Číst článek

„Výzkumy, které máme k dispozici, říkají, že to za to stojí. Spotřebitelé jsou značkou výrazně ovlivněni, značka jim zjednodušuje nákup, je důvěryhodná. A je třeba to vnímat tak, že je to podpora pro zhruba 230 výrobců,“ tvrdí Čermák.

Prestiž za 1,5 miliardy

Radiožurnál proto oslovil několik výrobců, kteří jsou držiteli značky Klasa. Všichni však shodně odpověděli, že značka prodejnost jejich výrobků vůbec nezvýšila. Podle dotázaných výrobců je to především prestižní ocenění. Prestiž, která daňové poplatníky stála už skoro 1,5 miliardy korun.

Odborník na reklamu z Vysoké školy ekonomické Jiří Mikeš prostředky vynaložené na reklamu značky Klasa za přehnané nepovažuje. Podle něj je zdůrazňování národních tradic reakcí na pokračující globalizaci.

Přehrát

00:00 / 00:00

Kampaň pro značku Klasa zhodnotil v Ranním interview Radiožurnálu odborník z Vysoké školy ekonomické Jiří Mikeš

„V Česku se obecně za propagaci zaplatí za rok asi 50 miliard korun. V tomto rámci nejde o žádnou velkou částku,“ tvrdí Mikeš.

Do Česka přijíždí každý rok na 10 miliónů zahraničních turistů a ti si chtějí koupit nějaký typicky český výrobek. Klasa jim podle Mikeše umožňuje, aby se zorientovali.

V Rakousku jsou domácí potraviny hitem

Značkové potraviny nejsou jen českým výmyslem. Už několik let se objevují třeba na pultech rakouských obchodů a jsou mimořádně oblíbené.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak potvrdila zpravodajka Marie Woodhamsová, Rakušané dávají přednost domácím potravinám

V červenobílém rámečku mají tyto produkty napsáno „jakostní pečeť Rakousko“. To je také zárukou, že jde o výrobek sledovaný a pokud jde o kvalitu kontrolovaný. Pro rakouské zákazníky je to ta nejdůležitější informace.

Podle vídeňské zpravodajky Českého rozhlasu Marie Woodhamsové mají Rakušané obecně větší důvěru ve výrobu nebo k chovu ve vlastní zemi, navíc chtějí cíleně podporovat domácí produkci.

Igor Maňour, Marie Woodhamsová, Jan Pokorný, Ľubomír Smatana, Mirko Kašpar Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme