Stát zpřísňuje pravidla pro drink servisy, přejdou do režimu taxislužby

Pravidla pro podnikání v osobní přepravě stát od května přitvrdí. Svozy zaměstnanců do velkých podniků, podobně jako drink servisy, budou nově považovány za taxislužbu. Jejich provozovatelé si stěžují na likvidační podmínky.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Taxi

Taxi | Foto: Tomáš Adamec

"Dosud zákon pojem drink servis neznal, nově ho tam zavádí jako taxislužbu, provozovanou vozidlem cestujícího,“ popisuje hlavní změnu spoluautor zákona Martin Žák z ministerstva dopravy.

Řidiči, kteří nechtějí opilí sednout za volant, si zavolají odvoz sebe a svého auta. Provozovatelka vůbec prvního drink servisu v Praze Slávka Harazímová žádnou spojitost takovéto pomoci v nouzi s taxislužbou nevidí.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jaká budou nová pravidla pro podnikání v osobní přepravě zjišťoval Martin Drtina

„Jediné, co vidím společného, je, že klientovo auto má čtyři kola a taxikářské taky čtyři.“ S přeřazením do této kategorie ale souvisí nové povinnosti.

„Pokud řidiči mají splňovat podmínky zákona, tak kromě obecné bezúhonnosti, což je v pořádku, musí absolvovat taxikářské zkoušky, které obsahují místopis a mimo jiné i obsluhu taxametru. Můj kolega, který veškeré zkoušky udělal napoprvé, tak z obsluhy taxametru třikrát vyletěl,“ říká Harazímová.

Dokonalá znalost ulic je základ, říká pražský radní Lukáš Manhart. „Je naprosto logické očekávat od poskytovatele smluvní přepravy, aby znal místopis města.“

Jenže například zkouška z ovládání taxametru je pro drink servisy zbytečná. Počítadlo ujetých kilometrů mít nikdy nemuseli a ani od května mít nemusí.

„Dneska museli přijmout objednávku ve svém sídle, zaznamenat ji, vybavit objednávkou vozidlo, dát ji řidiči a ten teprve mohl jet přepravit cestujícího, který mu nesměl za dopravu zaplatit. Pokud to dělali jinak, dělali to jako taxislužba a obcházeli zákon," říká Žák.

„Nově pokud budou uzavírat předchozí písemné smlouvy s přepravovanými osobami, tak i nadále nebudou muset mít taxametr. Pokud budou přijímat objednávky operativně, budou muset vybavit vozidlo taxametrem,“ dodává.

Obava z regulovaných cen

Jednotlivá města také mohou vyhláškou taxíkům regulovat maximální cenu za kilometr. V Praze je to 28 korun. Jenže drink servisy jsou nákladnější než běžné taxi.

Jezdí sice s autem klienta, ale řidiče potřebují hned dva. Jednoho, co odveze alkoholem unaveného klienta domů, a druhého, který kolegu z cíle cesty vyzvedne. Harazímová proto má jasno.

Přehrát

00:00 / 00:00

O novele zákona o silniční dopravě mluvil v Ranním interview Radiožurnálu jeden z autorů Martin Žák z ministerstva dopravy

„Pak ještě nebudu dodržovat regulovanou cenu a přiznám se, že nebudu, protože nemůžu jezdit pod náklady.“

Čas, který by chtěla věnovat podnikání, teď věnuje na porady s právníky a uvažuje i o tom, že drink servis pověsí na hřebík.

„18 let dodržujete jedno jediné pravidlo, které vám stát určuje. To, že netaxikaříte, všem poctivě říkáte. Nejsme taxi, ale stát řekne, jste taxi,“ zlobí se Slávka Harazímová.

Provozovatelé drink servisů také namítají, že zákon jim ke splnění podmínek dává šibeniční termín. Například v hlavním městě je možné se k prvním zkouškám přihlásit až v červnu.

Černobílé pruhy nebudou

Nově také taxikáři nebudou muset povinně vydávat stvrzenku, ale jen pokud to klient bude vyžadovat. Nebudou povinné černobílé pruhy na vozidle. Taxikář bude muset být vlastníkem nebo provozovatelem vozidla. Jednou z významných změn je zavedení sankcí pro řidiče.

„Dosud dostal sankci jejich zaměstnavatel, řidič téměř vyvázl s odřenýma ušima a šel se nechat zaměstnat k jinému zaměstnavateli. Nyní i řidič bude moci být sankcionován,“ vysvětluje Žák.

Igor Maňour, Martin Drtina, Michaela Vydrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme