Státní opera Praha má nové vedení

Ministr kultury Václav Riedbauch vybral nového šéfdirigenta Olivera Dohnanyiho a správního ředitele Tomáše Olexu. Řízení operního domu se mají ujmout 1. července.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Státní opera Praha | Foto: Tomáš Adamec

Současný ředitel Jaroslav Vocelka už před rokem chtěl ze Státní opery odejít do důchodu. Oliver Dohnányi byl šéfdirigentem opery Národního divadla Praha vedl také Národní divadlo Bratislava.

Atmosféra ve Státní opeře je už několik sezon napjatá. Umělecký soubor věděl, že jejich ředitel Jaroslav Vocelka odchází do důchodu a že ekonomické oddělení má problém s nízkým rozpočtem. Věděll také, že Hlavní město Praha a ministerstvo kultury vyjednává o tom, kdo bude Státní operu spravovat.

Přehrát

00:00 / 00:00

O financování Státní opery hovořila s Václavem Riedlbauchem Michaela Vetešková

Vyjadřovat se na mikrofon k náladě v zákulisí ale nikdo příliš nechtěl. Před pár dny řekl radní pro kulturu Ondřej Pech, že Praha na zřizování tak velkého operního domu nemá peníze.

Ministr kultury Václav Riedlbauch tak přišel pár dní před volbami s rychlým řešením. Podle něj toto rozhodnutí souvisí právě s plánovaným odchodem současného ředitele Státní opery Jaroslava Vocelky do důchodu.

„Potřebovali jsme znát stanovisko Magistrátu hlavního města Prahy, zda se bude nějakou formou podílet. Jednání bohužel nebyla dokončena. A protože máme před sebou termín odchodu Jaroslava Vocelky, tak musíme dát jasné stanovisko, co bude dál,“ vysvětlil ministr kultury Václav Riedlbauch.

Státní opera Praha na Wilsonově ulici. | Foto: Tomáš Adamec

Do čela Státní opery postavil dirigenta Olivera Dohnányiho a někdejšího finančního ředitele Národního divadla Tomáše Olexu.

Ministr chce změnit systém financování

„Dopředu jsem je informoval, jakou mám představu. Chci, aby se obnovila funkce správního ředitele a do čela se postavila výrazná umělecká osobnost.V tomto gardu nastartujeme přípravu na to, aby se mohlo pokračovat ve vazbě na Prahu a eventuelně další zdroje financování. Musím změnit systém financování, aby se ve Státní opeře mohla představit špičková kvalita,“ pokračoval ministr kultury.

Z jeho slov také vyplývá, že výrazné změny v organizaci a financování by se měly dočkat také další příspěvkové organizace Ministerstva kultury. Těch je v současné době 32 a už Riedlbauchův předchůdce Jehlička zdůrazňoval, že jejich fungování se bude muset změnit, protože ministerstvo kultury nemá tak velký rozpočet na jejich dotování.

„Dojdeme k nějakému úplně jinému modelu. Příspěvkové organizace jsou zralé na to, aby se změnila jejich podstata. Například ve vědě a školství už podobné modely fungují,“ naznačil Riedlbauch.

Ve Státní opeře od července ke změně dojde a může být radikální. Jednak ve vedení operního domu bude bok po boku vedle sebe stát zkušený manažer (Tomáš Olexa) a zkušený dirigent (Oliver Dohnányi).

Otázkou je, jak pevný budou mít mandát od ministra kultury, jak velkorysý budou mít rozpočet pro Státní operu a s jakou náladou je umělecký soubor příjme.

Milan Kopp, Michaela Vetešková, Václav Rojík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme