Státu nabídneme slevy, oznámil Kapsch k dalšímu jednání o provozu mýta

O tom, co všechno má obsahovat nová smlouva s firmou Kapsch o výběru mýta na další tři roky, bude ve středu jednat vláda. Stát chce do smlouvy zakotvit nové povinnosti pro Kapsch, vedle toho chce ale vyjednat i výraznou slevu za služby. Hodnota zakázky, kterou má Kapsch dostat bez veřejné soutěže, je celkem 7,5 miliardy korun. Stát chce vyjednat cenu kolem šesti miliard.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mýtné | Foto: Český rozhlas

„Do předpokládané hodnoty zakázky jsme napsali šest miliard korun, což je výrazné snížení proti dnešním cenám v tříletém provozu. Chtěli bychom se ale ještě pokusit dostat se pod tuto částku,“ vysvětluje náměstek ministra dopravy Jakub Kopřiva.

Jednání by zřejmě nemusela být bez úspěchu. Společnost Kapsch se totiž sama chystá slevu nabídnout.

Přehrát

00:00 / 00:00

Společnost Kapsch je připravená nabídnout státu slevu na další provoz mýtného systému. Zakázku má dostat bez veřejné soutěže

„Stát je náš vážený klient a určitě nabídneme slevy, které, jsem si jistý, budou v dvouciferných číslech. Nechci být konkrétní, nechme to na jednání s ministerstvem,“ potvrzuje mluvčí společnosti David Šimoník.

Otázkou nicméně je, jestli vůbec celá nová smlouva s Kapschem, která by měla začít platit od ledna příštího roku po dobu dalších tří let, nakonec projde.

Ministerstvo dopravy vedené poslední rok a půl Danem Ťokem z hnutí ANO totiž nestihlo vypsat novou veřejnou soutěž i pro ostatní zájemce a obří miliardovou zakázku tak zadává společnosti Kapsch přímo.

Podle některých posudků expertních komisí je to nezákonné. Ministři také původně nechtěli dát Ťokovi k dalšímu jednání s firmou zelenou. Ministerstvo je však přesvědčilo, že udělalo všechno proto, aby se závislosti na Kapschi zbavilo.

Konkrétní důvody krachu

„Února loňského roku jsme realizovali zhruba 14 jednání s Kapschem, kdy jsme se vlastními silami snažili domluvit na nezbytné součinnosti, na nezbytných autorských právech k technické dokumentaci, kterou nám poskytne. Bohužel se to nepovedlo,“ vysvětluje náměstek Kopřiva.

Ministr Ťok podle informací Českého rozhlasu dodal vládě na začátku července materiál, kde byly rozebrané konkrétní důvody krachu jednání s Kapschem.

Firma státu například nejdříve slíbila pomoc při přípravě podmínek nového tendru, pak z toho však náhle na doporučení právníků vycouvala. Dostala by se totiž do střetu zájmů a hrozilo jí vyloučení z připravované soutěže.

Chtěla proto garance, že se to nestane, a když ano, tak že dostane od státu odškodné. To ale ministerstvo odmítlo. Podle mluvčího Kapsche na tom však nebylo nic divného.

„V určité části jednání jsme se zalekli varování právníků, že bychom přílišnou vstřícností ohrozili naše šance na to, abychom v budoucím tendru uspěli. Většinou jsme v takových tendrech favority a neúčastí bychom se vystavili miliardovým ztrátám, což si vůči našim akcionářům rozhodně dovolit nemůžeme,“ uvádí Šimoník.

Obstrukce a stížnost

Dalším problémem bylo odmítnutí Kapsche dát konkurenci přístup k části své dokumentace k mýtu a fakt, že si firma kladla požadavky třeba na mlčenlivost úředníků. Což Ťok označil za obstrukce. Jeho slova ale Kapsch odmítá.

Zatímco koalici Ťok přesvědčil, opozici nikoliv. Hnutí Starostové a nezávislí se proto už obrátilo na antimonopolní úřad. Kopii své stížnosti navíc poslali i na Nejvyšší státní zastupitelství.

Podle šéfa hnutí Starostové a nezávislí a místopředsedy sněmovny Petra Gazdíka je zadání mnohamiliardové zakázky bez soutěže přes všechno vysvětlení nepřípustné.

„Není možné, abychom žili v zemi, kde jsou komunální politici kriminalizováni za banální a byrokratické přestupky, a na druhou stranu se tu ministry ANO zadává výběrové řízení za více než sedm miliard jednacím řízením bez uveřejnění,“ říká Gazdík.

Ministerstvo dopravy ale věří, že u všech úřadů včetně policie svoje rozhodnutí obhájí a že se mýto i v lednu vybírat bude.

Marie Bastlová, Jana Klímová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme