Stavba dálnic se zřejmě zastaví, nejsou peníze

V Česku se zřejmě od srpna zastaví většina dopravních staveb. Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky chybějí Státnímu fondu dopravní infrastruktury peníze.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stavba dálnice D8 - tunel Prackovice | Foto: IDMZ

„Problém není na naší straně, ale na ministerstvu financí, které spravuje státní rozpočet. Oznámilo, že pro příští rok nám značně oseká to, co bychom potřebovali. My teď musíme sáhnout po pesimističtějším scénáři vývoje výstavby dopravní infrastruktury,“ říká Karel Hanzelka.

„Ještě před dvěma měsíci jsme hovořili o tom, že dálniční síť v České republice bude hotová někdy kolem roku 2025, teď tento termín rozhodně neplatí. Budeme mít podstatně méně peněz, než jsme očekávali, a musíme začít zastavovat stavby,“ potvrzuje.

Přehrát

00:00 / 00:00

Budování některých důležitých komunikačních staveb se zastaví dříve, než se čekalo, a to už v srpnu. Téma pro mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelku.

Rozpočet fondu by se měl příští rok snížit o 17 miliard, letošní výpadek příjmů se odhaduje na téměř čtyři miliardy korun.

Ministerstvo dopravy sice uvažuje o spolupráci se soukromými objekty, jak ale říká Hanzelka, není to tak jednoduché. „Projekty musí být nejprve odsouhlaseny vládou. My již máme připravený projekt dálnice D3 mezi Veselým nad Lužnicí a Českými Budějovicemi, spíše se ale mluví o stavbách, které ještě nejsou nachystány,“ vysvětluje mluvčí ministerstva.

Na jmenovitém seznamu staveb prý resort právě pracuje. Dokončení jihozápadní části pražského okruhu, jejíž otevření je plánováno na konec září, by se to dotknout nemělo, stejně tak pokračování dálnice D1 na Kroměřížsku.

„Zastavení by se mělo týkat staveb menšího rozsahu, které nejsou financovány z evropských peněz, ale právě z národních zdrojů,“ uvádí Hanzelka.

„Chápeme, že je potřeba šetřit všude, pokud chce stát snižovat své zadlužení. Infrastruktura je ale páteří ekonomiky země,“ dodává mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Hejtmani záměr zastavit stavby kritizují

Rozhodnutí o případném zastavení práce na dopravních stavbách měla Nečasova vláda konzultovat s hejtmany. Postoj kabinetu a ministerstva dopravy kritizoval šéf Asociace krajů a poslanec ČSSD Michal Hašek.

"Hejtmani nejsou nijak informováni o záměru vlády, což považuji za velmi špatné. Lidé přijdou o práci a také budou sníženy daňové výnosy, protože firmy odvedou mnohem méně na daních. To samozřejmě bude znamenat, že mnohem méně peněz doputuje do centrálního rozpočtu a do rozpočtu jednotlivých krajů, měst a obcí," uvedl.

Reagoval tak na informace, že ve Státním fondu dopravní infrastruktury bude chybět zhruba 20 milard korun, což pravděpodobně povede k omezení staveb silnic a dálnic.

Bývalý ministr dopravy Gustav Slamečka ještě před svým odchodem naznačil, že se pravděpodobně zastaví budování dálnice D47 včetně přivaděčů, D8 z Prahy do Ústí nad Labem, východočeské dálnice D11, karlovarské R6 a také některých železničních uzlů.

Igor Maňour, Renáta Prátová, Václav Sochor, Mariana Zapotilová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme