Stavbaři zahájili práce na posledním úseku dálnice D8 přes České středohoří

Po 16 letech odkladů dnes začaly u Řehlovic na Ústecku práce na dostavbě posledního úseku dálnice D8. Stalo se tak několik dnů poté, co vstoupilo v platnost soudní rozhodnutí, které zamítlo poslední námitku ekologů proti příslušnému stavebnímu povolení. Důležitá komunikace přes České středohoří k německé hranici by měla být hotová zhruba za dva půl roku. Výrazně by měla ulevit i obcím v regionu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dostavba dálnice D8 přes České středohoří

Dostavba dálnice D8 přes České středohoří | Foto: Filip Jandourek

Obyvatelé kolem objízdných tras mezi nedokončenými úseky D8 přes České středohoří přivítali dnešní den s nadšením.

„Já se modlím, aby to dostavěli, ale řeknu vám, že to bude nejdražší dálnice,“ poznamenal jeden z nich, který bydlí ve Vaňově na okraji Ústí nad Labem.

Podle vedení Ředitelství silnic a dálnic dnes oficiálně začala dostavba i posledních 13 kilometrů D8 u Řehlovic. V koridoru budoucí dálnice je už odkrytá značná část zeminy.

Přehrát

00:00 / 00:00

O dostavbě D8 mluvili v Ozvěnách dne ředitel ŘSD René Poruba a předseda sdružení Děti Země Miroslav Patrik

Práce začaly před zhruba deseti dny, tedy ještě před tím, než stavební povolení nabylo právní moci. Silničáři využili možnosti začít tu geologický průzkum. „Tuto činnost máme povolenou,“ upozornil František Zukerstein z Ředitelství silnic a dálnic.

Situaci dnes poněkud zamíchala stavební společnost Eurovia. Prohlásila, že stavba nemůže začít dříve než ve středu, po předání staveniště. Podle Ředitelství silnic a dálnic jde ale jen o doladění administrativy. Jak je u Řehlovic vidět, na samotnou stavbu to nemá vliv.

Poslední úsek dálnice D8 vede z Lovosic do Řehlovic a měří 16,4 km. Část z Lovosic do Bílinky se otevře už za týden, zbytek zřejmě na konci roku 2014. Na trase vzniknou tři nové mimoúrovňové křižovatky, tunely Prackovice (270 m) a Radejčín (620 m) a také most přes Oparenské údolí (286 m). Trasa byla schválena v roce 1996, na průchod CHKO ale byla nutná výjimka, jejíž vyřízení trvalo šest let.

Důležité dálniční spojení do Německa by mělo být hotové na přelomu let 2014 a 2015. Ačkoli stavba povede náročným terénem v chráněném území, ředitel ŘSD René Poruba věří, že se termín podaří dodržet.

„Stavbu čeká řada problémů, které, jak jsme přesvědčeni, dokážeme vyřešit a jsme na ně připraveni. Provedli jsme taková opatření a dohody se zhotovitelem, že jsme původně plánovaný harmonogram 38 měsíců stáhli na 32 měsíců, a to bez navýšení finančních prostředků,“ zdůraznil Poruba.

Ekologové už neprotestují, stavbu budou hlídat

Stavbu komplikovaly skoro dvě dekády spory mezi ekology a úředníky, které se podařilo aspoň zčásti vyřešit až letos na jaře. Jak Radiožurnálu potvrdil předseda sdružení Děti Země Miroslav Patrik, proti současnému návrhu výstavby zbývajících kilometrů už ekologové neprotestují.

„Předpokládáme, že stavební firmy budou podmínky, které jsou přísné, dodržovat. Průběh výstavby budeme samozřejmě po celou dobu monitorovat a případná pochybení, jako třeba nezákonné kácení dřevin, které jsme objevili, budeme medializovat a hlásit,“ podotkl Patrik.

Dagmar Cestrová, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme