Stavbu jezu u Děčína posoudí ministerstvo životního prostředí
Výstavba jezu Děčína, který má zlepšit splavnost Labe, je po mnohaletých diskusích o krůček blíže realizaci. Ředitelství vodních cest už návrh stavby předložilo ministerstvu životního prostředí, které teď posoudí vliv jezu na okolí. Labe u hranic s Německem je jediným úsekem na české straně, kde jsou dopravci závislí na srážkách.
Podle ředitele Ředitelství vodních cest Miroslava Šefary se dokumentace zpracovávala více než pět let a jedná se zhruba o 1300 stran odborného textu.
„Jsme přesvědčeni, že jsme se vyrovnali se všemi požadavky zákona, a očekáváme v dalším stupni korektní a objektivní postup,“ řekl Šefara v Ozvěnách dne Radiožurnálu.
Dokument podle něj zahrnuje tři varianty včetně varianty nulové, tedy že se u Děčína žádný jez stavět nebude.
„Je předepsáno, že ta dokumentace musí posoudit více variant a musí vyhodnotit výhody a nevýhody jednotlivých variant,“ podotkl.
K jezu v Prostředním Žlebu u Děčína mají dlouhodobě výhrady ekologové; podle nich poškodí přírodu. Jak se Ředitelství vodních cest vypořádalo s jejich námitkami?
„My jsme ve variantě 1B, kterou navrhujeme k přijetí, vyřešili všechny možné vlivy (na životní prostředí) v rámci zákona 114, v rámci Natury 2000 a v rámci dalších předpisů. A tvrdíme, že tato varianta, pokud má nějaký mírný vliv, tak tento vliv nahrazuje revitalizačními a zmírňujícími opatřeními,“ uvedl Miroslav Šefara.
Varianta počítá se stavbou jednoho jezu s malou vodní elektrárnou, součástí má být několik biokoridorů pro migrující živočichy včetně průplavu pro ryby.
Ekologové zatím dokumentaci neviděli
Ředitel obecně prospěšné společnosti Přátelé přírody Marian Páleník Radiožurnálu řekl, že dokumentaci, kterou investor předložil ministerstvu životního prostředí, zatím neměl možnost vidět. Se závěry proto zatím počká. Jak ale zdůraznil, Přátelé přírody nejsou z principu proti výstavbě jezu.
„My jsme pro rozvoj lodní dopravy na Labi a jsme i pro zlepšení plavebních podmínek. Ale podmínka je ta, že bude minimalizován dopad na ty přírodní ekosystémy, které tam jsou a které jsou opravdu jedinečné. Nikde jinde už nejsou. Jsou právě jenom v těch místech, kde se má realizovat ta stavba.“
„Ale já si myslím, že to lze vyřešit, pokud bude investor ochotný přistoupit na nějaký kompromis a hlavně pokud bude trošku méně velkorysý a bude ochoten k úspornějším variantám, protože i ty úspornější varianty jsou paradoxně šetrnější k přírodě,“ zdůraznil Marian Páleník v Ozvěnách dne.
Odpůrci jezu postrádají koncepci
S výstavbou jezu nesouhlasí ‚z několika zásadních důvodů‘ Ekologický právní servis, jak potvrdil jeho zástupce Martin Fadrný v pořadu Stalo se dnes. Podle něj je diskutabilní už to, zda celý projekt je dopravně potřebný. „Podle našich informací není úplně podložené tvrzení, že je tady vůbec poptávka po vodní dopravě na Labi,“ řekl Fadrný.
„To, co nám na tom vadí úplně nejvíc, je skutečnost, kterou teď sledujeme všichni: na ministerstvu dopravy se konečně ukazuje, že se tady staví víc, než si Česká republika může dovolit, a že se tady staví bez dlouhodobé koncepce, bez určení priorit.“
„My se domníváme, že dokud takováto koncepce nebude, dokud nebude žebříček priorit, který ty jednotlivé projekty posoudí z hlediska souvislostí ekonomických, ekologických, dopravních, tak nemá smysl investovat peníze v řádu miliard do projektu, který je velice sporný,“ konstatoval Martin Fadrný z Ekologického právního servisu.