Stávka odborářů zastavila dopravu, nejezdí především vlaky

Úderem půlnoci začala stávka odborů proti vládním reformám. Po celé republice se zastavily vlaky, v některých velkých městech nejede hromadná doprava, jinde odboráři protest proti vládním reformám podpoří jen symbolicky. Někteří řidiči MHD ve velkých městech do práce přijdou a vyjedou, ale železnice je natolik provázaným systémem, že zde zaměstnanci stávkují stoprocentně.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stávka v dopravě

Stávka v dopravě | Foto: Emanuel Macoun

„Vlaky se zastavily na území celé republiky. Některé spoje, protože by dojely na půl cesty, nebyly vypraveny už před půlnocí, několik dálkových mezistátních spojů nebylo vůbec vypraveno nebo ani třeba nepřijely ze zahraničí. V několika případech jsme vypravili náhradní autobusy. Budou stát všechny vlaky Českých drah a některé spoje soukromých dopravců, protože na jejich tratích budou stávkovat výpravčí. Nepojedou ani žádné vlaky nákladní dopravy,“ shrnuje situaci mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

ČTĚTE TAKÉ: Online reportáž

Na informační tabuli Hlavního nádraží v Praze svítí ve všech řádcích nápis „Spoj zrušen“. Oslovení lidé z poloviny se stávkou souhlasí, druhá polovina ji odmítá. Ještě dvacet minut vlaky na nádraží dojíždějí, končí tady i rychlík Excelsior, který bude pokračovat ve své trase až za 24 hodin. Několik vlaků, které dojely ještě před půlnocí, nahradí autobusová doprava.

Přehrát

00:00 / 00:00

Květa Moravcová natáčela reportáž o dopadech stávky na pražském Hlavním nádraží

Stávku řeší na Hlavním nádraží také obchodníci, kteří nevědí, jestli dostanou čerstvý tisk nebo pečivo. Každopádně očekávají nižší tržby než za běžného provozu.

Stávkuje se i v Brně. Budova Hlavního nádraží je téměř vylidněná, postávají zde pouze opozdilci a marně vyhlížejí spoj, který by měl běžně vyjet po půlnoci. Řidiče čeká volno, protože mají výjimku ze stávky na pracovišti.

V Olomouci ukončil na 24 hodin svoji cestu mezinárodní rychlík Šírava, který by v běžném provozu pokračoval do slovenského Humenného. Přijel minutu po půlnoci a přivezl přibližně 15 lidí, z toho 6 cizinců, kteří se o stávce dozvěděli až v Olomouci. Polák z Krakova nebo dvojice turistů z Moskvy, kteří chtěli z Olomouce rychlíkem pokračovat domů, proti své vůli nocují na nádraží.

Z ostravského nádraží odjel poslední vlak 13 minut po půlnoci do Bohumína. Někteří cestující jsou stávkou zaskočeni, protože o ní netušili nebo se domnívali, že začne později. Podstatné ale je, že ostravská MHD bude jezdit celý den.

Také na vchodech na nádraží v Hradci Králové visí nápis „Stávka“. Dorazil sem první autobus náhradní dopravy z Pardubic, největší problémy se očekávají po páté hodině, kdy se budou lidé snažit dostat do práce.

Naskočit do běžného systému nebude podle Šťáhlavského problém. „S odbory se podařilo domluvit určitá pravidla, vlaky dojely v některých případech do cílových stanic a jsou na místech, ze kterých budou vyjíždět,“ dodává.

Stávkuje i MHD

Na zastávkách pražských nočních autobusů nikdo nestojí, firmy řešily večerní pracovní dobu svých zaměstnanců prací z domova nebo tím, že zaměstnanci v práci přespávají.

V Praze vyjede podle očekávání zhruba třetina spojů, které nahradí příměstské vlaky. Na devíti linkách bude od 5 do 23 hodin fungovat 30 autobusů v půlhodinových intervalech. Končit by měly na Černém mostě, na Smíchovském nádraží nebo na Opatově, budou mít mírně změněné trasy a budou zastavovat na všech zastávkách.

V centru Prahy budou v provozu všechny přívozy a speciální loď na trase Nádraží Modřany – Palackého náměstí.

V Brně si budou muset cestující počkat na další autobus až do 5 hodin, kdy začne omezený provoz. Skončí v 10 hodin dopoledne a další autobusy a tramvaje vyjedou od 14 do 19 hodin a pokryjí pouze nejvytíženější trasy. Pracovníci dopravního podniku budou po celý den v terénu a poskytovat informace.

Do centra Brna by se tak mělo dostat méně aut, než se původně počítalo, a s posílením počtu dopravních policistů a parkovacích míst se situace podle vedení města dá zvládnout. Podle správního ředitele Brněnských komunikací Romana Nekuly nebude tlak na parkování tak velký, aby bylo nutné využít k parkování i krajní pruhy řady čtyřproudých komunikací.

„Po dohodě s policií ČR jsme přistoupili k tomu, že bude využito pouze jediné opatření, a to na ulici Nové Sady. V ostatních případech z důvodů bezpečnosti a průjezdnosti městem nebude realizováno,“ tvrdí Nekula.

Ostravští řidiči dopravního podniku stávkovali na začátku června za vyšší platy a rozhodli se, že dnešní stávku podpoří jen symbolicky. Dopravnímu podniku města Ostravy totiž hrozí za poslední stávku od města, ale i krajského úřadu sedmdesátimilionová pokuta.

Na Bruntálsku a Krnovsku nepojede drtivá většina spojů nepojede – ke stávce se přidává společnost Veolia Transport Morava a na Krnovsku sednou za volant jen 2 nebo 3 řidiči místo 35. V regionu však fungují i jiní dopravci, kteří normálně vyjedou.

Řidiči z Havířova vzkázali, že dovezou děti do školy a zaměstnance velkých podniků do práce. Ale i v Havířově bude doprava velmi omezená podle toho, jak nastoupí řidiči do práce.

Ivan Holas, Silvie Mikulcová, Květa Moravcová, Zbyněk Zykmund, Lucie Maňourová, Martin Pařízek, Zuzana Plíšková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme