Stávka učitelů otevřela debatu o posunu začátku vyučování

Stávkující učitelé se dnes postarali o školní unikum. Na každé šesté škole totiž začali s výukou až v devět hodin ráno a možná trochu nechtěně tak otevřeli debatu, zda by to tak nemohlo být vždy a všude.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Opravená škola v Ostopovicích

Opravená škola v Ostopovicích | Foto: Vlasta Gajdošíková | Zdroj: Český rozhlas

Děti, rodiče i učitelé si díky dnešnímu protestu vyzkoušeli v praxi to, o čem se mluvilo už na začátku školního roku. Posunutí začátku vyučování z osmé na devátou hodinu ráno. Někteří rodiče by to uvítali.

„Pozoruji, že to časné vstávání pro ni představuje skutečně zátěž. Mám zkušenost o víkendech, že začíná fungovat tak nejdřív kolem půl deváté,“ uvedl Jiří Rajlich, otec desetileté Amálie.

Přehrát

00:00 / 00:00

Názory na možnost posunutí začátku vyučování zjišťovala reportérka Radiožurnálu Klára Bílá.

Svoji dceru vodí do školy na osmou hodinu jako většina rodičů. A má s tím trochu problém. Uvítal by pozdější začátek výuky alespoň o půl hodiny.

„Budeme iniciovat formou petice něco v tomto smyslu. Myslím si, že speciálně v Praze by to měl být menší problém než třeba v malých mimopražských obcích, kde jsou závislí rodiče i děti na různých dopravních spojích,“ dodal.

Záleží na řediteli, vyhláška MŠ nestanovuje začátek vyučování

Rodičům, kteří by chtěli změnit začátek výuky na škole, nahrává i ministerská vyhláška. Ta totiž striktně nestanovuje začátek školy. Záleží jen na řediteli.

Posunout start vyučování na později chtěli žáci na pražské Základní škole Eden.
„Chtěl bych, aby škola začínala v devět. Protože nyní musím vstávat už asi v půl sedmé,“ potvrzuje jeden z žáků.

Ředitelka Jana Churáčková ale nakonec usoudila, že to nepůjde. „Vysvětlili jsme si, že by to v případě našich dětí byl docela velký problém. Protože na školní vyučování navazují kroužky a především sportovní tréninky, které jsou až do večerních hodin. A nebylo by dobře, aby se děti dostávaly domů až dlouho večer,“ vysvětlila.

„Mám kolegy, kteří učí od devíti hodin, vím, že se jim to osvědčuje. Tvrdí, že děti jsou prostě takové více probrané se vším všudy. Svoje pozitiva to tedy určitě má,“ dodala.

Stačí pravidelný režim a včas jít do postele, říká psycholožka

Dětští psychologové mají na nastartování mozku jiný recept. Například Václava Masáková z pedagogicko- psychologické poradny si myslí, že stačí udržovat každý den podobný režim a uložit dítě do postele včas.

„Záleží na tom, jak to dítě má nastavený biorytmus, kdy si zvyklo chodit spát. Problém je, že dnes rodiny často žijí s posunutým biorytmem, takže děti chodí spát pozdě a potom se těžko probírají ráno ve škole v těch osm hodin,“ uvedla.

I když na druhé straně podle studie rakouské společnosti pro zdraví dětí a mládeže vše nasvědčuje tomu, že pozdější nástup do školy by biorytmu dítěte vyhovoval lépe.

Klára Bílá, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme