Klaus podal stížnost kvůli rozhovoru, ze kterého sám odešel. Rozhlas hájí svého moderátora

Bývalý prezident Václav Klaus podal stížnost k Radě Českého rozhlasu a Radě pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) kvůli středečnímu rozhlasovému rozhovoru, ze kterého předčasně odešel. Důvodem stížností je „extrémní nevyváženost a zaujatost“ Českého rozhlasu, stejně jako přímá účast rozhlasu „v šíření dezinformační kampaně“, kterou podle Klause proti němu vedou média z nakladatelství Economia.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ve čtvrtek Klaus podle IVK poslal stížnosti Radě ČRo a RRTV, institut je zveřejnil na svém webu. | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

Na svém webu to v pátek uvedl Institut Václava Klause (IVK). Vedení ČRo přijetí stížnosti potvrdilo a bude se jí zabývat.

Výmysl aktivistických novinářů, řekl Klaus k tajné půjčce Sovětskému svazu. Živý rozhovor v půli ukončil

Číst článek

Klaus ve středu předčasně ukončil živý rozhovor pro Radiožurnál, ve kterém odpovídal na dotazy týkající se jeho údajné role v půjčce Sovětskému svazu. Moderátora pořadu obvinil ze lži.

Podle Českého rozhlasu byly položené otázky korektní a věcné. Některá média minulý týden uvedla, že Klausem vedené ministerstvo financí odeslalo na přelomu 80. a 90. let do Sovětského svazu tajně půjčku přibližně 1,3 miliardy amerických dolarů. Klaus to opakované označil za lež.

Ve čtvrtek Klaus podle IVK poslal stížnosti Radě Českého rozhlasu a RRTV, institut je zveřejnil na svém webu. Klaus ve stížnostech píše, že způsobem, jakým byl rozhovor veden, se Český rozhlas zapojil do dezinformační kampaně, kterou podle něj vedou média z Economie. Klaus průběh diskuse označil za šok.

Kritika moderátora

„Totálně nepřipravený moderátor se vůbec nezajímal o skutečnou podstatu věci, kterou jsem v pořadu obsáhle vysvětlil, ale agresivně pouze dokola opakoval lži dezinformátorů z Hospodářských novin,“ napsal Klaus. Cílem moderátora podle něj bylo posluchačům „vštípit již dříve publikované lži“. Pokračování v diskusi podle něj nemělo smysl, a proto z pořadu odešel.

Výrok Václava Klause pro XTV

„Já jsem samozřejmě pouze zbaběle odešel, protože to chtělo dát tomu člověku pěstí. A já jsem trochu… Když jsem odcházel z toho Českého rozhlasu, nebyl jsem rozčilený, ale trochu jsem zpytoval svědomí, že jsem to neudělal, že jsem poseroutka. To, že jsem to neudělal – že jsem mu nedal pěstí, je důkaz toho, že jsem trochu hovňousek. Asi stárnu,“ uvedl Klaus následně pro XTV v rozhovoru s Lubošem Xaverem Veselým, který zastává rovněž pozici moderátora Českého rozhlasu a radního České televize. 

„Mohu potvrdit, že generální ředitel Českého rozhlasu René Zavoral stížnost obdržel. Stížnost společně s vedením zpravodajství prozkoumáme. Více ji v tuto chvíli nebudeme komentovat,“ řekl mluvčí rozhlasu Jiří Hošna.

Klaus zároveň poukazuje na podcast Vinohradská 12 z 31. května s novinářem serveru Aktuálně.cz Lukášem Valáškem. „Zde se Český rozhlas žádným způsobem nesnažil verifikovat skandální nepravdivá tvrzení Valáška, nekriticky je akceptoval a dále je šíří,“ uvedl.

Podle Klause „aktivním zapojením“ rozhlasu do šíření dezinformační kampaně „došlo k závažnému porušení poslání této veřejnoprávní instituce a jejímu nebezpečnému zneužití“. Požádal proto obě rady o prověření záležitosti a vyvození „patřičných důsledků“.

Reakce rozhlasu

Rozhlas už dříve pochybení odmítl. „Moderátor pořadu 20 minut Radiožurnálu Vladimír Kroc pokládal otázky věcně a korektně,“ uvedl ve středu mluvčí Českého rozhlasu Jiří Hošna. Rozhlas je podle něj přesvědčený o tom, že moderátor vedl rozhovor v souladu se zákonem o Českém rozhlasu i jeho kodexem.

Článek o tom, že Klausem vedené ministerstvo financí tajně odeslalo na přelomu 80. a 90. let do Sovětského svazu půjčku, otiskly Hospodářské noviny 25. května. Deník se odkazuje na dokumenty z Národního archivu, které vypátral ve spolupráci se serverem Aktuálně.cz, týdeníkem Respekt a protikorupční organizací Růžový panter.

Klaus už v den zveřejnění článku označil informace za neuvěřitelnou snůšku lží. Podle něj šlo o předem připravený útok na jeho osobu, eventuálně s cílem blokovat jeho případný návrat do politiky.

Institut o víkendu vyzval nakladatelství Economia, pod které spadají Hospodářské noviny a server Aktuálně.cz, k veřejné omluvě. Šéfredaktoři Hospodářských novin a Aktuálně.cz v odpovědi důrazně odmítli obvinění z vedení lživé kampaně.

Redaktoři i editoři článku podle nich bez zlého úmyslu použili některá zjednodušující spojení, která ale neměla vliv na podstatu sdělení, že kolem vzniku i vyrovnání takzvaného ruského dluhu panuje řada nejasností. Článek ve středu opravili.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme