Stovky lidí stále čekají na odškodnění za rok 1968, píše MfD

Odškodnění za rok 1968 se zatím nedočkalo několik stovek lidí. Jak zjistila Mladá fronta Dnes, ministerstvo vnitra přiznalo satisfakci pouze 55 poškozeným. Ministerstvo vnitra chce podle Lidových novin bojovat proti otrocké práci - zejména Ukrajinců. Učně čekají nové závěrečné zkoušky, informuje Právo. Hospodářské noviny přinášejí podrobnosti o novém českém vynálezu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

domácí tisk | Foto: Alena Palečková

Za rok 1968 dostal odškodnění jenom zlomek žadatelů. Ministerstvo vnitra přiznalo nárok na odškodnění za smrt, zranění nebo znásilnění z doby okupace Československa vojsky Varšavské smlouvy zatím pouze 55 lidem. Jak připomíná Mladá fronta Dnes, žádostí přitom přišlo několik set. Mnozí z žadatelů si stěžují, že byli odmítnuti, protože už jednou odškodněni byli.

Děti, manželé nebo manželky, případně rodiče lidí, které zabili okupační vojáci, mají nárok na odškodnění ve výši 150 000 korun. Poloviční částku mohou požadovat ti, které okupační vojáci zranili nebo znásilnili - a toto zranění či znásilnění na nich zanechalo trvalé následky.

Jeden z odmítnutých žadatelů, který byl v roce 1968 těžce zraněn před pražským rozhlasem, Mladé frontě Dnes řekl, že byla jeho žádost zamítnuta, protože už po roce 1990 dostal jednorázové odškodnění osm tisíc korun. Podle stávajícího zákona by přitom měl nárok na částku skoro desetkrát vyšší. Jediná možnost, jak se bránit, je soudní cesta. Ministerstvo vnitra kvůli zamítavým rozhodnutím už čelí deseti žalobám.

Lidové noviny přinášejí nový průzkum pro ministerstvo vnitra, podle nějž nezájem veřejnosti a rozšířená korupce můžou za to, že se v Česku rozmáhá otrocká práce cizinců, zejména Ukrajinců. Ministerstvo vnitra proto chystá opatření: na Ukrajině má vzniknout česká agentura, která bude legálním zprostředkovatelem práce. Agentura by měla k dispozici poptávku českých zaměstnavatelů a na Ukrajině by nabízela volná pracovní místa. Chystá se také osvětová kampaň pro veřejnost. V Česku by se příští rok měly objevit billboardy, letáky a televizní spoty zaměřené právě proti otrocké práci.

Deník Právo píše, že část škol na začátku června ověří nově koncipované závěrečné zkoušky pro tříleté učební obory. Ve srovnání s maturitami se této zkoušce věnuje mnohem menší pozornost, ačkoliv změny jsou stejně podstatné. Dosud obsah zkoušky určovala škola, proto se náročnost velmi lišila. Nové zkoušky mají klást větší důraz na provázanost nastudované teorie s praxí. To ocení zejména budoucí zaměstnavatelé studentů.

Hospodářské noviny informují o tom, že finišují jednání o prodeji eBanky. Podle listu vše nasvědčuje tomu, že smlouva o prodeji bude podepsaná nejpozději do konce června. Do užšího výběrového řízení postoupily dvě banky - rakouská skupina Raiffeisen International a italská společnost UniCredit. Mluvčí PPF, dosavadního majitele eBanky, ale informaci odmítla potvrdit, třebaže ji Hospodářské noviny získaly od tří nezávislých zdrojů.

Deník dále uvádí, že závěrečných jednání se může zúčastnit ještě třetí peněžní dům. Podle spekulací jím je britská HSBC. Cena za eBanku se nyní odhaduje asi na tři miliardy korun, PPF za ní ale podle některých informací požaduje o miliardu víc. eBanka je podle velikosti aktivit jedenáctá na českém trhu. PPF ji podle analytiků chce prodat zřejmě proto, že potřebuje peníze na investice na Ukrajině.

Hospodářské noviny také informují o novém českém vynálezu - lineárním spalovacím motoru. Prostorná kabina na čtyřech kolech bez motoru vpředu nebo vzadu. Tak mohou vypadat automobily za dvacet let, pokud výrobci použijí prototyp týmu docenta Ondřeje Vysokého z pražského Českého vysokého učení technického. Nově vyvinutý motor se totiž vejde pod podlahu automobilu.

Lineární elektrický pohon už je známý delší dobu - na jeho principu fungují holicí strojky, třepací svítilny nebo japonské rychlovlaky. Lineární spalovací motor však dosud fungoval jen na monitorech počítačů univerzit - a nyní také v klimatizované garáži na nádvoří ČVUT. Jak dále zdůrazňují Hospodářské noviny, o postup českých techniků už projevily zájem zahraniční univerzity a výzkumníci začínají jednat také s automobilkami. Vývoj motoru už je ve fázi, kdy by ho mohla převzít některá z nich a do tří až pěti let by mohl být připraven pro sériovou výrobu.

Lenka Rákosová, Marián Vojtek, Kateřina Křenová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme