Stovky učitelů a žáků si vyzkouší zábavnou výuku matematiky

Za pár let by v Česku mohla vyrůst nová generace těch, kteří se nebojí čísel a hlavně matematiky. Skupina podnikatelů chce totiž ve spolupráci s Institutem pro sociální a akademické analýzy zaplatit dobrým učitelům za zábavnější výuku matematiky. Podnikatelé chtějí děti přivést k samostatnému objevování. Do projektu Matematika s chutí se učitelé nebo školy mohou hlásit ode dneška.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Škola

Škola | Foto: Tomáš Adamec | Zdroj: Český rozhlas

Do projektu se přihlásí i kantorka z pražské Základní školy Jiřího Gutha Jarkovského. A to i přesto, že její hodiny matematiky baví děti už teď. Třeba devítiletý Tadeáš chce být fotbalistou. A už nyní moc dobře ví, že i v této profesi bude čísla potřebovat. „Mohl bych vypočítat, jak rychle ten míč letí i kam asi poletí,“ říká.

Přesně tudy má jít správná výuka matematiky. Děti z ní nesmí mít strach. Učitel by proto měl hodinu vést zábavně a děti by vlastně ani neměly poznat, že se něco učí, líčí zásady projektu matematiky s chutí předseda Institutu pro sociální a ekonomické analýzy Tomáš Jelínek.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Kláry Bílé o projektu zábavné matematiky v Ranním Radiožurnálu.mp3

„Jedním z důvodů je samozřejmě to, že děti o matematiku nemají zájem, že způsoby, jak se matematika vyučuje, je odrazují, že mají z matematiky strach. Takže náš projekt je vlastně primárně zaměřen na to, aby se našly výukové metody, které děti neodradí, které je naopak budou bavit a které pro ně budou zajímavé,“ vysvětluje Tomáš Jelínek.

Touto cestou se pokusila vydat i učitelka Vlaďka Holovská, která si před tabuli stoupá už 25 let. A přestože má dlouholeté zkušenosti, do projektu by se přihlásila hned. Během své praxe totiž musela způsob výuky několikrát měnit.

Děti jsou náročnější

„Protože děti jsou náročnější, víc prostě do toho chtějí zatáhnout hru. A taky mají internet, s matematikou se ve svém životě hodně setkávají. A tím pádem si myslím, že laťka je nastavená už výš,“ říká Vlaďka Holovská.

Přehrát

00:00 / 00:00

Podrobnosti k projektu uvedl v Ranním interview jeden jeho organizátorů, sociolog Petr Matějů

Děti podle ní nemají z matematiky strach, protože se jí učí hravou formou. „Oni ani moc neví, že se učí,“ doplňuje učitelka. A že se jí to daří, dokládají i odpovědi třeťáků. Ti během výuky matematiky hráli například bingo. „Je to můj nejoblíbenější předmět,“ říká jeden školák. „Já mám taky ráda matematiku,“ přidává se dívka.

Do celonárodního projektu se mohou přihlásit učitelé a jejich žáci ze 3. až 5. tříd základních škol. Vyberou si z nabízených praktických příkladů na výuku matematiky nebo si připraví svoji vlastní zajímavou metodu učení. Během ní se pak nejmladší žáci poutavou formou dozvědí více o numerických základech a pravidlech, které potřebují pro běžný život.

Zajímavé metody učení

„Chceme přivést učitele k poznání, že by měli dětem umožnit si matematiku a matematické poznatky objevovat samostatně,“ říká autor projektu Kalibro Oldřich Botlík. „Na začátku změříme schopnosti žáků a jejich motivaci, rok jim budeme pomáhat a na konci změříme výsledky,“ vysvětluje jeden z organizátorů celonárodního projektu, sociolog Petr Matějů.

Projekt Matematika s chutí je reakcí na zjištění, že české žáky matematika baví nejméně v rámci zemí OECD. Proto si projekt klade za cíl zvýšit oblíbenost matematiky u nejmladších žáků a následně tak probudit jejich zájem o technické a přírodovědné obory a vědecké bádání.

Učitelka Lenka Skleničková ze Základní školy J.Š. Baara v Českých Budějovicích byla ráno ve třídě sama | Foto: ČTK

„Prostě ji nemá rád, jde do školy a bojí se matematiky. To prokázala řada výzkumů, ale v roce 2003 PISA zaměřená právě na matematiku ukázala, že to je téměř katastrofa. Že si vlastně čeští žáci nejméně oblíbili ze všech žáků v OECD matematiku. Vůbec je ty věci tak, jak se učí ve škole, nezajímají, prostě nezájem. Ale to je zřejmě vliv školy. To, že by se učili matematiku, protože je to baví, ani omylem. Jsou na tom třetí nejhůř vůbec v OECD,“ potvrzuje Matějů.

Podle něj se ve srovnání s vrstevníky z jiných zemí snižuje schopnost českých žáků být dobří v porozumění tomu, co matematika popisuje, a v jejím používání. „Možná umí udělat početní úkony, ale zaprvé to nemají rádi, dokonce se dá říci, že je nenávidí, a potom v reálném životě nedokážou z matematiky použít skoro nic,“ upozorňuje.

Stát se prý matematické gramotnosti nevěnuje dostatečně

Nechuť k matematice pramení ze špatného přístupu k výuce matematiky, která je mnohdy založená na drilu. „Problém spočívá především v motivaci. Výuka matematiky dlouho vycházela ze společenských poměrů. Ty se ale změnily, najednou mají děti spoustu lákadel a nechápou, proč by se měly zabývat věcmi, u nichž nevidí souvislost se svým vlastním životem,“ doplňuje Botlík.

Přehrát

00:00 / 00:00

Autor projektu Kalibro, který se zabývá testováním, Oldřich Botlík v Ozvěnách dne

„Přitom matematika nám umožňuje objevování skutečností, které sice objektivně existují a vědci je dávno popsali, ale když se je pokusíme sami objevit, přijdeme na to, navždy si to zapamatujeme a máme k tomu hezký vztah,“ říká Matějů.

Na podporu matematiky se zatím podařilo získat ze soukromých zdrojů milion korun, což ze začátku umožní, aby se zapojilo do výuky padesát tříd prvního stupně. Nejlepší nápady na zajímavé hodiny pak organizátoři projektu odmění. Kampaň skončí v červnu 2013. Odborná komise pak vybere nejlepší třídní projekty určené k publikaci a propagaci.

Čeští žáci se matematiky bojí. Změnit to má nový projekt

Číst článek

„Matematické schopnosti potažmo bystrost, logika, schopnost aplikovat, zvědavost a tak dále – tak tyhle vlastnosti pomáhají se lépe v životě, v té životní konkurenci uplatnit. Je potřeba přijmout fakt, že matematika nejsou jen ty vzorečky, že matematika je to logické myšlení, že to mým dětem pomůže se lépe společensky uplatnit, spočítat si úroky, když si vezmu hypotéku, umět si udělat svůj plán, prostě se lépe jakoby prosadit,“ přibližuje praktické dopady dobré výuky matematiky podnikatel Zbyněk Frolík, který je podepsaný pod myšlenkou kampaně.

Dodává, že stát nedělá příliš mnoho, aby se u dětí matematická gramotnost zlepšila. Přitom matematické kompetence české populace jsou podle podnikatelů velmi důležité pro dlouhodobou konkurenceschopnost ekonomiky.

ČRo, Klára Bílá, Petra Benešová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme