Strany na příští rok velké reklamní kampaně nechystají, více se zaměří na sociální sítě

Z ulic a ze silnic postupně mizí letáky a billboardy politických stran a hnutí, které se tam objevily před letošními volbami. Příští rok žádné řádné volby nebudou, a tak ani jedna ze sněmovních stran celorepublikovou reklamní kampaň nechystá. Přesouvají svou propagaci na levnější sociální sítě.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Volební billboard (ilustrační foto) | Foto: Pavel Halla

ČSSD plánuje vynaložit na reklamu na sociálních sítích řádově tisíce korun, celorepublikovou kampaň nechystá.

„Nemáme ani rozpočet na billboardy, ani na jinou reklamu v médiích. Kontinuálně probíhá kampaň na sociálních sítích ­­– na facebooku a na twitteru – a s tím budeme pokračovat i v příštím roce,“ říká mluvčí sociálních demokratů Eva Gregorová.

Přehrát

00:00 / 00:00

Strany pro příští rok nepočítají s velkými reklamními kampaněmi, zjistila redaktorka Jana Čermáková

Jakou reklamou osloví své voliče v příštím roce hnutí ANO 2011, není ještě jasné. Podle mluvčí Lucie Kubovičové se teprve rozpočet na příští rok chystá. Peníze na marketingovou podporu v něm ale chybět nebudou.

„Billboardové kampaně pro rok 2015 neplánujeme, ale co se týká dalších marketingových aktivit, tak to teď dáváme v hnutí ANO dohromady a myslím, že do konce roku bychom měli mít jasno,“ uvádí mluvčí hnutí.

Ukázat veřejnosti své členy na billboardech se tak zatím chystá jen nejmenší vládní strana, KDU-ČSL. Ovšem nepůjde o žádnou velkou kampaň. Lidovecké plakáty se mají objevit v květnu ve Zlíně. A to proto, že tam strana bude mít sjezd.

„Při té příležitosti počítáme i s nějakou komunikací v místě, pravděpodobně i formou billboardů, ale bude to záležitost lokální,“ říká mluvčí KDU-ČSL Václav Pláteník. Jinak podle něj strana s většími investicemi do reklamy nepočítá.

Podobné plány má i opoziční ODS. „Plánujeme samozřejmě drobné reklamní výdaje například na sociální sítě, jsou to částky v řádech desetitisíců,“ upřesňuje mluvčí strany Jana Havelková.

KSČM a hnutí Úsvit své rozpočty teprve sestavují, s nákupem reklamních ploch ale předběžně nepočítají.

Také TOP 09 chystá jen kampaň v souvislosti s podzimním sněmem. Podle volebního manažera strany Jaroslava Poláčka totiž v současné době existují už účinnější nástroje politického marketingu.

Zájem by oživily třeba předčasné volby

Politický komentátor Českého rozhlasu Petr Nováček ale připomíná, že nezájem o billboardy na české politické scéně se může rychle změnit. Stačí, když nastane mimořádná událost, jako třeba předčasné volby.

„Může se přihodit ledacos, ale kdyby s tímhle měli počítat, tak by neustále museli do kasičky šetřit miliony. Asi si říkají – raději s tím nepočítáme, už tak nás dost stály minulé volby,“ míní Nováček.

Souhlasí přitom s trendem, že komunikace na sociálních sítích umožní stranám získat mladší voliče a vyjde je podstatně levněji než billboardy.

Manželé Paroubkovi na billboardu | Foto: Marián Vojtek

I podle prezidenta Asociace českých reklamních agentur Pavla Brabce se cílení na sociální sítě může stranám vyplatit.

„Týká se spíš mladších cílových skupin – lidí, kteří jsou schopni s počítačem pracovat a na sociálních sítích komunikují. Já bych to zase tak hrozně neviděl, že by se z komunikace billboardy a ostatní média ztratila,“ domnívá se Pavel Brabec.

„Faktem je, že když nejsou volby, strany nemají potřebu tolik komunikovat. Ale záleží na tom, jaké budou řešit problémy, protože téměř dva miliony důchodců asi k sociálním sítím nedostanete,“ přemítá šéf Asociace českých reklamních agentur.

Nejbližší řádné volby, tentokrát krajské a senátní, se mají v Česku konat až v roce 2016.

Jana Čermáková, mka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme