Strojvůdců vlaků ubývá, zájemce odrazují přísné podmínky pro získání licence. Situace je kritická

V Česku chybí strojvedoucí vlaků. Hlavním důvodem, proč jejich počet klesá, je náročnost povolání. Než strojvůdce vyjede poprvé na trať, musí splnit zkoušky, absolvovat psychotesty a projít výcvikem.

Tento článek je více než rok starý.

České Budějovice Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Strojvedoucí René Souček

Strojvedoucí René Souček | Foto: Petr Kubát | Zdroj: Český rozhlas

Na elektrifikované trati u Lipna nad Vltavou jezdí René Souček. Vlak musí před každou cestou připravit, mimo jiné vyzkoušet brzdy a zatopit. „Tohle je dvěstědesítka, takzvaná žehlička. Je to starší stroj. Říká se, že je jako babička – když bude člověk slušný, tak mu ještě poslouží,“ popisuje.

Přehrát

00:00 / 00:00

Se strojvedoucím šel na ranní směnu Petr Kubát

Při jízdě strojvůdce bedlivě pozoruje světelnou signalizaci, musí pravidelně zmáčknout tlačítko, které potvrzuje jeho bdělost, podává hlášení do výchozí stanice. Točí kontrolerem, který připomíná klasický volant, ale funguje podobně jako pedál u auta.

René Souček pracuje jako strojvůdce šest let. „Nejnáročnější jsou předpisy a ještě před tím licence. Když má člověk nějakou elektroškolu, tak je celkem za vodou, ale pokud někdo přijde třeba z učňáku na pekaře, musí jakoby absolvovat střední školu se zaměřením na elektro a fyziku,“ říká.

Drážní úřad evidoval ke konci loňského roku 9732 platných licencí strojvůdců, což je o 777 méně než v roce 2021. Pokles podle mluvčí Pavlíny Strakové ukazuje, že mezi evidovanými platnými licencemi byla řada neaktivních, jejichž majitelé buď odešli do důchodu, nebo změnili zaměstnání.

Navíc v posledních letech klesá počet zájemců o vydání licence. Pavlína Straková se domnívá, že jedním z faktorů může být to, že několikaměsíční příprava na profesi strojvedoucího vyžaduje široké teoretické i praktické znalosti.

„Pokud zájemce splňuje podmínku minimálního věku 20 let a požadovaného stupně vzdělání, musí absolvovat teoretický výcvik, který je završen písemnou a ústní zkouškou u Drážního úřadu. Pokud uchazeč úspěšně složí tuto zkoušku takzvané všeobecné odborné způsobilosti k řízení drážního vozidla a prokáže svou zdravotní způsobilost, získá licenci strojvedoucího. Aby mohl řídit drážní vozidlo, musí ale ještě získat osvědčení strojvedoucího, které mu vydá dopravce po absolvování výcviku a zkoušky zvláštní odborné způsobilosti, kde je součástí už i praxe v řízení vozidla,“ vysvětluje.

Nejlepší český triatlonista Radim Grebík ve 21 letech upozadí sportovní kariéru, stane se strojvedoucím

Číst článek

Podle Davida Votroubka z Federace strojvůdců je personální situace kritická a stává se, že vlak kvůli absenci zaměstnanců nevyjede. „V osobní dopravě to ještě jde zachránit náhradní autobusovou dopravou, v nákladní dopravě se to řeší operativně, přesčasy,“ říká.

Zároveň upozorňuje, že na strojvedoucí jsou kladeny stále větší nároky a mladé zájemce podle něj odrazuje i nástupní plat. Mluvčí Českých drah Lukáš Kubát ale podotýká, že průměrná mzda strojvedoucího v současnosti převyšuje 50 tisíc korun měsíčně.

„V současné době počty strojvedoucích neovlivňují plnění jízdního řádu a za běžných okolností vypravujeme všechny spoje. K odřeknutí spojů a jejich náhradě autobusy by mohlo dojít například v případě zvýšené lokální nemocnosti. V uplynulém období se to stalo při koncentraci případů respiračních chorob,“ dodává Lukáš Kubát.

Petr Kubát Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme