Přesčasy, časté výluky, složité předpisy. Za chyby strojvůdců může přetěžování, brání je federace

Na strojvůdce jsou kladeny velké nároky, kvůli jejich nedostatku jsou přetěžováni, což vede k jejich únavě. Často jsou navíc vystavováni krizovým situacím, řekl ve středu prezident Federace strojvůdců ČR Jaroslav Vondrovic. Odmítl tvrzení, že se strojvedoucí nedostatečně věnují řízení. Podle něj jsou problémem zejména časté přesčasy a také nedodržování odpočinku.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Strojvůdce (ilustrační foto)

Na strojvůdce jsou kladeny velké nároky, kvůli jejich nedostatku jsou přetěžováni, což vede k jejich únavě, tvrdí šéf federace (ilustrační foto) | Zdroj: Fotobanka Profimedia

O situaci na železnici, kde se v poslední době stalo několik nehod, bude ve středu jednat vedení Českých drah.

V Brně u hlavního nádraží se srazily dva vlaky. Zraněno bylo nejméně 21 lidí

Číst článek

Strojvůdců je v Česku dlouhodobě nedostatek. Podle Drážního úřadu má licenci 9565 strojvůdců, dopravcům jich schází minimálně 300.

Právě to vede podle federace k jejich přílišnému využívání. Vondrovic odmítl, že by dopravci, především ti větší, nedodržovali zákonné lhůty, podle kterých mohou strojvedoucí být ve službě maximálně 13 hodin.

Problémem jsou ovšem časté přesčasy, které dopravci využívají. Například České dráhy v minulosti připustily, že nedostatek strojvůdců nahrazují přesčasovými směnami do limitů, které povoluje zákon. Časté služby tak mohou i při dodržování minimálně jedenáctihodinového odpočinku, jak nařizuje zákon, způsobovat problémy.

Kontrola volného času

Problémy s personálním nedostatkem prohlubují i časté výluky a s tím rostoucí výkony na železnici. Strojvedoucí tak musí často jezdit v mimořádných režimech, na tratích které neznají, případně se stroji, se kterými nemají tolik zkušeností.

Srážka vlaků mezi Žleby a Ronovem nad Doubravou uzavřela na několik hodin trať, pět lidí se zranilo

Číst článek

S tím souvisí i nasazování mladších strojvůdců na složité trasy. Nezkušení strojvůdci se pak podle Vondrovice mohou dostávat do situací, které neznají, což v kombinaci s možnou únavou může vést ke špatným rozhodnutím.

Prezident federace připustil, že někteří strojvůdci jezdí pro více dopravců najednou. To pak vede k nedostatečnému odpočinku. Strojvůdce si takto najímají zejména menší dopravci, případně zahraniční.

Podle Vondrovice je to složité ohlídat, protože licence pro řízení vlaků je osobním vlastnictvím každého strojvedoucího. Je tak na něm, kde všude ji využije. „V současnosti to nikdo zakázat nemůže,“ podotkl. Kontrolu volného času podle Drážního úřadu zatím zákon neumožňuje.

Nedostatek pozornosti?

„Ten problém se pak kumuluje, přetěžování, přesčasy, časté výluky, složité předpisy, případně působení u více dopravců, vede strojvůdce do krizových situací, které při únavě mohou způsobovat chyby,“ řekl.

Incidenty na železnici? ‚Čas od času dojde k selhání lidského faktoru,‘ říká šéf Českých drah

Číst článek

Jedním z problémů, o kterém se v souvislosti s incidenty z poslední doby hovoří, je chování strojvůdců. Ti se podle některých zpráv nedostatečně věnují řízení a během jízdy používají například mobilní telefony ke sledování filmů nebo hraní her.

„To si nedovedu představit, takové fámy šíří někdo, kdo za tím kniplem v kabině nikdy neseděl,“ ohradil se Vondrovic. Podle něj strojvedoucí během jízdy opravdu mobilní telefony používají, zdůraznil však, že ke služebním účelům.

Licence

Strojvedoucí například komunikují s výpravčími nebo dispečinkem o situaci na trati. „Pokud je někdo používá k něčemu jinému, jde o zcela ojedinělý případ,“ dodal.

Strojvedoucí pod drobnohledem. České dráhy po incidentech zpřísní kontrolu jejich práce

Číst článek

Podle federace jsou nutné změny, které by řešily problémy s nedostatkem strojvůdců a jejich přetěžování. Vondrovic podpořil zavedení kontrolního systému, který chce zavést Drážní úřad.

Ten vytvořil tzv. monitoring licence strojvedoucího. Dopravci by tak při každé jízdě museli do systému zadávat licenci strojvedoucího, úřad by tak měl pod kontrolou, zda jsou dodržovány zákonné lhůty, případně zda strojvůdci neporušují lhůty pro odpočinek. Systém je zatím ve zkušebním režimu a pro dopravce je dobrovolný. Změnit by to mohla připravovaná novela zákona o drahách.

Počet mimořádných událostí na železnici letos prudce vzrostl, za první dva měsíce jich inspektoři museli řešit už 220, meziročně o čtvrtinu více.

Výběr mimořádných událostí na české železnici za poslední týdny

19. února - Osobní vlak jel na Vysočině mezi Martinicemi a Velkým Meziříčím několik kilometrů bez strojvůdce. Ve vlaku tou dobou bylo 11 cestujících, nikomu se nic nestalo. Případ se vyšetřuje, nejspíš šlo o selhání strojvedoucího, který byl mimo vlak.

22. února - Železniční expres z Prahy do Mnichova projel v Ejpovicích za Plzní na červenou a vjel na jinou trať. Strojvedoucí zastavili vlaky 34 metrů od sebe. Nikomu ze zhruba 320 cestujících se nic nestalo. Provoz na trati z Prahy do Plzně byl zastaven téměř tři hodiny.

23. února - V Českých Budějovicích se srazily dvě posunovací lokomotivy. Ani jedna z nich nevykolejila, jeden strojvedoucí byl lehce zraněn. Škoda přesahuje dva miliony korun. Podle Drážní inspekce nebyla vyloučena technická závada na lokomotivě.

27. února - Ve stanici Havlíčkův Brod se střetl nákladní vlak s lokomotivou. Nehoda zhruba na osm hodin přerušila nebo omezila provoz v úsecích Havlíčkův Brod - Šlapanov a Havlíčkův Brod - Pohled. Dechové zkoušky ukázaly, že strojvedoucí nebyli pod vlivem alkoholu.

28. února - Generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec řekl, že dopravce v souvislosti s incidenty na železnici z předchozího týdne zvýší kontrolu práce strojvedoucích. Podnik zároveň chce zavést kontroly, které by ověřovaly, zda ve volnu místo odpočinku nejezdí pro jiné dopravce.

2. března - V Praze na Smíchově projel ráno rychlík návěstidlo na červenou. Souprava bez cestujících zastavila tři desítky metrů od drezíny s vozíkem. Při události nebyl nikdo zraněn. Pravděpodobnou příčinou bylo podle Drážní inspekce selhání lidského faktoru. Kvůli incidentu byl na tři hodiny zastaven provoz vlaků mezi Hlavním a smíchovským nádražím.

4. března - U Ronova nad Doubravou se po poledni srazil osobní vlak s manipulačním vlakem. Pět lidí bylo zraněno, škoda dosáhla asi 1,55 milionu korun. Podle Drážní inspekce bylo pravděpodobnou příčinou „selhání lidského faktoru“.

5. března - V Brně na hlavním nádraží se dnes ráno srazily dva vlaky. Na místě je několik zraněných. Podle policie je na místě asi 15 zraněných, zranění asi nejsou vážná. Záchranné složky evakuovaly z vlaků 250 lidí.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme